Vi använder kakor, cookies, för att ge dig en förbättrad upplevelse, sammanställa statistik och för att viss nödvändig funktionalitet ska fungera på webbplatsen.
7,5 högskolepoäng, nybörjarkurs på grundnivå, N0006P
Höst 2024
Stängd
Kursen ger kunskap om olika teorier om lärande i matematik samt heltalens egenskaper. Den innehåller också en introduktion till matematikfilosofi i olika tider. Kursen passar för alla som vill undervisa matematik i åk 7–9 och i gymnasieskolan.
De teorier som diskuteras under kursen är bland annat APOS teorin, Sfards teori om operationell och strukturell förståelse i matematik samt socialkonstruktivism. Lärande i matematik granskas både som tillägnande och deltagande. Kursen handlar också om bevisföring som inlärnings- och undervisningsmetod. Innehållet av kursen bygger på resultat av flera empiriska studier om lärande i matematik samt elementär talteori. Kursens arbetsformer utgörs av föreläsningar, gruppövningar, seminarier samt uppgifter som kan utföras individuellt och i grupp. Examination sker genom individuella skriftliga kursuppgifter och projektarbete som redovisas muntligt och skriftligt. Obligatoriskt deltagande krävs i vissa moment.
Anmälan till fristående kurs
LTU-23691
Stängd
Matematikdidaktik för ämneslärare 1
Period 2 - 2, v. 45 2024 - v. 3 2025, ej modulsatt, LuleåNormalDagtid 50%Höst 2024
Period:Period 2 - 2, v. 45 2024 - v. 3 2025, ej modulsatt
Studieort:Luleå
Studieform:Dagtid 50%
Språk:Svenska
Anmälningskod:LTU-23691
Sista ansökningsdag:2024-04-15
Förkunskapskrav:Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b/1a1+1a2, Matematik 4 eller Matematik E
Urval:Urvalet grundas på betyg och högskoleprov
Sökinformation:
Enstaka fristående platser finns. Kursen ingår i ett program.
7,5 högskolepoäng, nybörjarkurs på grundnivå, N0006P
Höst 2024
Stängd
Kursen ger kunskap om olika teorier om lärande i matematik samt heltalens egenskaper. Den innehåller också en introduktion till matematikfilosofi i olika tider. Kursen passar för alla som vill undervisa matematik i åk 7–9 och i gymnasieskolan.
De teorier som diskuteras under kursen är bland annat APOS teorin, Sfards teori om operationell och strukturell förståelse i matematik samt socialkonstruktivism. Lärande i matematik granskas både som tillägnande och deltagande. Kursen handlar också om bevisföring som inlärnings- och undervisningsmetod. Innehållet av kursen bygger på resultat av flera empiriska studier om lärande i matematik samt elementär talteori. Kursens arbetsformer utgörs av föreläsningar, gruppövningar, seminarier samt uppgifter som kan utföras individuellt och i grupp. Examination sker genom individuella skriftliga kursuppgifter och projektarbete som redovisas muntligt och skriftligt. Obligatoriskt deltagande krävs i vissa moment.