Matematikdidaktik för ämneslärare 2
7,5 högskolepoäng, fortsättningskurs på grundnivå, N0007P
Höst 2024
Stängd
Kursen ger kunskap om olika metoder och teorier om undervisning i matematik samt programmering som verktyg i matematikundervisning. Kursen passar för alla som vill undervisa matematik i åk 7–9 och i gymnasieskolan.
De teorier som diskuteras under kursen är bland annat variationsteori och Talls och Vinners teori om begreppsdefinition och begreppsbild. Kursen handlar också om problemlösning som undervisningsmetod samt programmering, läromedel och programmering i matematikundervisningen. Innehållet av kursen bygger på resultat av flera empiriska studier om lärande och läromedel i matematik. Kursens arbetsformer utgörs av föreläsningar, laborationer, gruppövningar, seminarier samt uppgifter som kan utföras individuellt och i grupp. Examination sker genom individuella skriftliga kursuppgifter och projektarbete som redovisas muntligt och skriftligt. Obligatoriskt deltagande krävs i vissa moment.
För programstudenter
LTU-13977
Stängd
Matematikdidaktik för ämneslärare 2
Period 1 - 1, v. 36 2024 - v. 44 2024, ej modulsatt, LuleåNormalDagtid 50%Höst 2024
Obligatorisk kurs i följande program:
Anmälan till fristående kurs
LTU-13977
Stängd
Matematikdidaktik för ämneslärare 2
Period 1 - 1, v. 36 2024 - v. 44 2024, ej modulsatt, LuleåNormalDagtid 50%Höst 2024
Enstaka fristående platser finns. Kursen ingår i ett program.
7,5 högskolepoäng, fortsättningskurs på grundnivå, N0007P
Höst 2024
Stängd
Kursen ger kunskap om olika metoder och teorier om undervisning i matematik samt programmering som verktyg i matematikundervisning. Kursen passar för alla som vill undervisa matematik i åk 7–9 och i gymnasieskolan.
De teorier som diskuteras under kursen är bland annat variationsteori och Talls och Vinners teori om begreppsdefinition och begreppsbild. Kursen handlar också om problemlösning som undervisningsmetod samt programmering, läromedel och programmering i matematikundervisningen. Innehållet av kursen bygger på resultat av flera empiriska studier om lärande och läromedel i matematik. Kursens arbetsformer utgörs av föreläsningar, laborationer, gruppövningar, seminarier samt uppgifter som kan utföras individuellt och i grupp. Examination sker genom individuella skriftliga kursuppgifter och projektarbete som redovisas muntligt och skriftligt. Obligatoriskt deltagande krävs i vissa moment.
För programstudenter
LTU-13977
Stängd
Matematikdidaktik för ämneslärare 2
Period 1 - 1, v. 36 2024 - v. 44 2024, ej modulsatt, LuleåNormalDagtid 50%Höst 2024
Obligatorisk kurs i följande program:
Anmälan till fristående kurs
LTU-13977
Stängd
Matematikdidaktik för ämneslärare 2
Period 1 - 1, v. 36 2024 - v. 44 2024, ej modulsatt, LuleåNormalDagtid 50%Höst 2024
Enstaka fristående platser finns. Kursen ingår i ett program.
Kontakt
Timo Tossavainen
- Professor tillika ämnesföreträdare
- 0920-493698
- timo.tossavainen@ltu.se
- Timo Tossavainen
Uppdaterad: