Undervisar i komposition och siktar på fler internationella tävlingar
Robin Lilja är kompositionslärare på Tonsättarskolan, Musiklinjen Kapellsberg på Härnösands Folkhögskola, men frilansar också vid sidan om. Han tog sin masterexamen 2021.
Hej Robin! Kan du berätta lite kort om vem du är?
Jag är född 1995 (28 år) och har avlagt både min master och kandidat i komposition på Musikhögskolan i Piteå. Jag är ursprungligen från Arvidsjaur, uppvuxen i Umeå.
Vad har du gjort efter examen?
Efter examen 2021 började jag frilansa aktivt (hade små uppdrag innan dess) och mängden uppdrag har varierat stort. Min första musikbeställning på hög nivå fick jag 2022 och hösten 2023 fick jag jobbet som kompositionslärare.
Vad är det roligaste med ditt jobb?
När en ung tonsättare kommer med ett bekymmer och jag lyckas hjälpa dem. Att bidra till ökad kunskap som gör skillnad i någons konstnärliga utveckling känns mycket givande.
Du har vunnit internationella tävlingar och fått kompositionsbeställningar, kan du berätta om det?
Jag vann en tävling i Polen anordnad i Pendereckis ära 2020, och fick träffa hans fru Elżbieta – en empatisk och intelligent kvinna som förstår hur livet är som tonsättare och var väldigt uppmuntrande. När Sinfonietta Cracovias och John Axelrods fantastiska professionalism mötte min musik kände jag mig samtidigt liten och som att jag växte fort. Penderecki var den första moderna tonsättaren jag la på minnet, eftersom hans ”Threnody to the Victims of Hiroshima” gav ett sådant starkt intryck, och därför betyder vinsten av tävlingen mycket för mig.
Scenkonst Sörmland beställde ett verk av mig i och med Ung Svensk Tonsättare 2023 och jag fick arbeta med Norrbotten NEO – den ensemble som alltid varit symbolen för svensk modern konstmusik för mig. Verket nyttjade rörelse i rummet och publikinteraktion genom en fjädertrumma och blev också en slags musikalisk reflektion över det kulturpolitiska läget.
Varför valde du att plugga komposition?
Jag har vetat sedan 11-års ålder att jag älskar att skriva musik och längs vägen har det blivit allt tydligare att komposition, musik och konst överlag är det jag vill ägna majoriteten av min tid till. Som samhället ser ut nu så blir det därför naturligt att söka sådana jobb, men för att få dessa jobb behöver man nå en viss nivå och utöka sitt kontaktnät och där kan utbildning vara en nyckel.
Vad tycker du om masterutbildningen i Musikalisk gestaltning, vid Musikhögskolan i Piteå?
De projekt vi haft med ensembler så som Norrbotten NEO, och orkestrar så som Norrlands Operans och Gävles Symfoniorkester har varit otroligt givande! Rigorositeten kring den konstnärliga forskningen älskade jag! Lärarna brukar lyfta fram att utbildningen är genrefri och att de inte vill styra in kompositörerna till något fack, vilket jag gillar.
Vad var det bästa med masterutbildningen i komposition?
Allting samverkar på en nivå som gör att jag inte kan svara annat än ’sammanhanget’. Studenterna, projekten, lärarna och allt ansvar samverkar för att skapa den perfekta miljön för att utvecklas.
Hur var det att vara student på Musikhögskolan i Piteå?
Jag hittade en liten klick ambitiösa studenter som verkligen var viktig för min utveckling! Vi startade tonsättarföreningen Not för Not, och har löpande träffar där vi ofta ger feedback på varandras verk.
Vad har du för framtidsplaner?
Här får jag nog citera Yngwie Malmsteen: “more is more!” Livet har mycket att bjuda på, och min plan är att ha roligt så många timmar om dagen som möjligt! Har siktet på fler tävlingar och fler samarbeten.
Har du några tips till den som funderar på att läsa en master på Musikhögskolan i Piteå, vid Luleå tekniska universitet?
Tips till ansökan: (1) stor variation i arbetsprovet, (2) skicka nya verk varje år om du inte kommer in första gången, och (3) visa ambition, engagemang och ditt genuina ’jag’ på intervjun. Tips inför utbildningen: masterprojektet testar din förmåga att ta ansvar, planera och omvärdera. Dessa egenskaper är nödvändiga om du vill ha en god chans att klara dig i arbetslivet som tonsättare, och vissa är inte beredd på att detta kräver stort engagemang.
Ge inte upp! Min musikaliska resa från Framnäs folkhögskola till idag, inkluderar flera tillfällen av att vara sönderstressad, tävlingsbidrag som inte gick vidare, misslyckade ansökningar och projekt som inte blev som önskat. För att nå framgångar behövs motgångar. Det är okej att ta pauser och erkänna begränsningar, men ge inte upp!
Uppdaterad:
Sidansvarig: Studentrekryteringen