
Flexibel ämneslärarutbildning med start hösten 2024
Fler lärare behövs, inte minst i norra Sverige. För att möta både samhällets och studenternas behov utvecklar Luleå tekniska universitet sin ämneslärarutbildningen. Från och med hösten 2024 erbjuds nya lärarstudenter en flexibel och distansanpassad utbildning.
Norra Sverige befinner sig i en expansiv med stora satsningar inom gröna industrier. För att genomföra satsningarna behöver antalet invånare i regionen öka, vilket kräver satsningar också inom skola, vård och omsorg. Bara i Norrbotten beräknas det behövas 1 300 nya ämneslärare för högstadiet, gymnasiet och vuxenutbildningen fram till år 2035. Vid Luleå tekniska universitet pågår därför under hela 2023 ett intensivt arbete med att ta fram en ny ämneslärarutbildning som med start hösten 2024 ska kunna matcha framtidens behov.
Utbildning av hög kvalitet kan nå fler
Luleå tekniska universitet bedriver idag ämneslärarutbildning som av Universitetskanslersämbetet fått omdömet hög kvalitet. Utbildningen bedrivs dels som femårigt program, dels som kompletterande pedagogisk utbildning för studenter som redan har ämneskunskaperna. I och med de förändringar som regionen står inför behövs fler lärare. I samråd med representanter från regionens skolhuvudmän utvecklar därför Luleå tekniska universitet en ämneslärarutbildning som möjliggör att studenter kan läsa på distans från hemorten, med några campusförlagda veckor varje termin.
– Redan idag attraherar lärarutbildningarna studenter som ofta har hunnit bilda familj och varken kan eller vill flytta till studieorten. Distansanpassning av ämneslärarutbildningen möter denna studentgrupps och regionens behov, säger Anna Öqvist, huvudutbildningsledare vid Institutionen för hälsa, lärande och teknik vid Luleå tekniska universitet
Samtidigt pågår en snabb förändring generellt av den högre utbildningssektorn i och med de möjligheter som teknikutvecklingen skapar. Allt fler studenter, oavsett ålder, väljer att läsa utbildningar på distans. Luleå tekniska universitet erbjuder redan idag flera lärarutbildningsprogram på distans och genom att utveckla ett fyra- respektive femårigt distansanpassat ämneslärarprogram fortsätter universitetet satsning på att ligga i framkant i utbildningsutbudet när studiemönster i samhället förändras.
Professionens behov i fokus
– Utbildningen bygger vidare på den starka tradition Luleå tekniska universitet har av att sätta professionens behov i fokus i lärarutbildningarna. Det innebär en fortsatt satsning på utbildningens ämnesdidaktiska profil och en utvecklad samverkan med skolhuvudmän, säger Stefan Lundström, projektledare.
Luleå tekniska universitet har under de senaste åren genomfört flera strategiska satsningar för att stärka samverkan med skolhuvudmän, bland annat genom en forskarskola i praktiknära skolforskning och genom skolutvecklingsprojekt på vetenskaplig grund.
– Det nära samarbete och den goda relation vi har med skolhuvudmän blir viktiga i uppbyggnaden av en ny ämneslärarutbildning med tydligt professionsfokus, säger Annbritt Palo, utbildningsledare för ämneslärarprogrammet
Samarbeten med andra lärosäten
Luleå tekniska universitet har även påbörjat ett samarbete med andra lärosäten där ambitionen är att hitta en gemensam struktur där studenter erbjuds fler ämnen och på sikt gemensamma kurser. Ämnen som Luleå tekniska universitet inte har men som studenterna önskar läsa ska kunna erbjudas från de andra lärosätena som har examenstillstånd i ämnet och tvärtom. Även detta syftar till att öka attraktionen för Luleå tekniska universitet som ett förstahandsval för ämneslärarutbildning.
Den nya utbildningen kommer att erbjuda examen både med inriktning mot grundskolans år 7–9 och mot gymnasieskolan. Ingången för de båda inriktningarna är gemensam och studenten väljer inriktning först en bit in i utbildningen. På så sätt kan studenten känna sig för vilken inriktning som bäst motsvarar det egna intresset. Även när det gäller val av ämne kommer det nya programmet erbjuda större valbarhet i ämneskombinationer.
Arbetet med att göra om utbildningen innebär inga studenter tas in till befintliga program hösten 2023.
– Vi vill kunna lägga resurser på att få en så bra ämneslärarutbildning som möjligt. Lärare är ett otroligt viktigt framtidsyrke och vi ser fram emot att fortsätta utbilda dem på bästa möjliga sätt, säger Anna Öqvist.
Uppdaterad: