
Gör exjobb i Spanien om självkörande bilar
Förutom det varma klimatet bjuder studierna i Spanien på en lärorik upplevelse och ger en boost till cv:et. Det säger Daniel Åhlund och Mikael Mörck, studenter på högskoleingenjör bilsystemteknik, som just nu gör sina respektive examensarbeten vid ett av världens ledande utvecklings- och biltestföretag.
– Jag utvecklar ett autonomt informationssystem som kallas för ”Speed Limit Information Function” som ska implementeras i vår klients framtida produktionsbilar. Systemet läser av vägskyltarna i trafiken och visar den information som är relevant för föraren i displaypanelen. I slutändan ska bilen anpassa hastigheten efter trafikskyltarna av sig själv när detta blir kombinerat med systemen som mitt team jobbar på i nuläget, säger Mikael Mörck, student på högskoleingenjör bilsystemteknik och som just nu gör sitt examensarbete på företaget Applus+ IDIADA, cirka fem mil från Barcelona.
– Att utveckla systemet från grunden för att i framtiden kunna peka på bilen och säga att jag varit med och utvecklat den känns otroligt häftigt, säger Mikael Mörck.
System som varnar för kollisioner
Daniel Åhlund, som också läser programmet i bilsystemteknik vid Luleå tekniska universitet, befinner sig på samma företag och även han gör ett exjobb om teknologi som kommer att användas i självkörande fordon.
– Mitt arbete handlar om utveckling och validering av ”Vehicle to Vehicle” (V2V) kommunikation och ”Vehicle to Everything” (V2X) kommunikation kombinerat med ett kollisionsvarningssystem för att öka säkerheten på höghastighetsbanan här på Applus+ IDIADA. Det som är roligast med exjobbet är att få delta i att utveckla något som faktiskt kommer att användas.
Imponerande testanläggning
Daniel och Mikael arbetar i staden Santa Oliva, Spanien, på den anläggning där företaget har sitt huvudkontor och platsen för en av världens största testbanor. Höghastighetsbanan är totalt 7,5 km lång och längsta raksträckan är 2,5 km. Resten av testanläggningarna och kontoren är lokaliserade innanför höghastighetsbanan.
– Har man intresse för bilar och tekniken bakom bör man söka sig hit! Alla är väldigt trevliga och det är en skön arbetsmiljö att befinna sig i, jag ser fram emot att gå till jobbet varje dag. Vi har mycket att tacka vår lärare Jan van Deventer för, han förmedlade kontakten så vi kunde ansöka om att skriva exjobb, säger Mikael Mörck.
– Det är såklart härligt med värmen men också en mycket lärorik upplevelse att se hur det fungerar i ett annat land. Något som är värt att tänka på är att det inte är det lättaste att hitta boende, var beredd på en del pappersarbete innan det är möjligt att börja jobba, säger Daniel Åhlund.
Säkrare med autonoma fordon
Att självkörande bilar hör till framtiden råder det inga tvivel om enligt Daniel Åhlund och Mikael Mörck, som snart är färdigutbildade bilsystemingenjörer.
– Undersökningar visar att cirka 80 procent av alla kollisioner beror på den mänskliga faktorn och att cirka 30 procent av alla kollisioner hade kunnat undvikas bara genom att ha en autonom nödbroms installerad i alla bilar. Fullständigt autonoma bilar eliminerar den mänskliga faktorn och gör det därmed mycket säkrare i trafiken, det är förstås en stor fördel, säger Mikael Mörck.
– Det kommer nog dröja några år innan vi ser helt autonoma bilar för privatpersoner, det måste fungera nästintill felfritt för att företagen ska våga lansera. Däremot finns det redan många bilföretag som har autonoma system i sina fordon. Det är en marknad som expanderar kraftigt. Jag gissar att taxibilar, lastbilar och bussar är de fordon vi först kommer att se på marknaden, säger Daniel Åhlund.
När det gäller livet efter studierna så ska de båda först njuta av den svenska sommaren för att sedan förhoppningsvis arbeta med autonoma system. Mikael Mörck ser gärna en karriär inom fordons- eller flygindustrin. Daniel Åhlund vill också gärna arbeta inom fordonsindustrin men han ser även möjligheter att utvecklas i liknande branscher.
Uppdaterad: