
"Vi är väldigt bra på samverkan mellan företag, forskning och undervisning"
Josef Hallberg är biträdande professor i distribuerade datorsystem. Han undervisar på både högskoleingenjörsprogrammet och civilingenjörsprogrammet i datateknik.
Hej där, vem är du?
– Jag heter Josef Hallberg och är utbildningsledare för datateknikprogrammen. Jag flyttade till Luleå 1996 för att plugga datateknik och har blivit kvar sedan dess eftersom jag trivs så bra. Jag har fru och barn, är kristen, spelar flöjt och sjunger, spelar rollspel och kör motorcykel och snöskoter. Jag tycker om människor och försöker vara lätt att prata med.
I vilka kurser möter studenterna dig?
– Jag undervisar i grundläggande programvaruteknik i projektkursen det tredje året. Jag ansvarar också för programvaruteknik och interaktiva system på avancerad nivå, samt ger ett antal gästföreläsningar i olika kurser på ämnena e-hälsa och spelifiering, studieteknik, presentationsteknik, hur du skriver en akademisk rapport och hur du hanterar stress och dåligt självförtroende.
Varför ska man läsa datateknik på Luleå tekniska universitet?
– Vi är väldigt bra på samverkan mellan företag, forskning och undervisning. Undervisningen blir konkret genom exempel från pågående forskning och i såväl projektarbeten som examensarbeten integreras idéer och problemställningar från både industrin och forskning. Många examensarbeten i datateknik har haft direkt inverkan på satsningar inom forskning och företag. En annan sak vi gör väldigt bra här på universitetet är synen på studenten. Vi lägger stort fokus på att prioritera studenter, det skall vara lätt och öppen kommunikation mellan studenter och lärare.
Vad vill du att studenterna ska få med sig från dina kurser?
– Jag försöker alltid fokusera på hur det jag lär ut kan användas i arbetslivet. Jag anpassar mitt material utifrån hur verkligheten ser ut och den grundläggande kunskap som studenterna verkligen behöver. Oavsett om det handlar om programvaruteknik, interaktiva system eller hur man hanterar stress och dåligt självförtroende, så vill jag utrusta studenterna för faktiska situationer som kan inträffa när de påbörjar sina karriärer. En tidigare student kom för ett par år sedan in på mitt kontor och tackade mig för min kurs, projektuppgifterna hade varit perfekta förberedelser för hans första arbete. Han kände att han hade en fördel jämfört med andra nyanställda. Det gjorde mig väldigt glad och är något som jag fortsatt strävar efter.
Vad är det roligaste med att undervisa?
– När jag ser att studenterna utvecklas och att de använder det jag lärt dem. Ibland gör studenter saker som är långt mer avancerade än vad jag själv skulle gett mig på, men jag ser samtidigt att det är min undervisning som format hur det genomförs. Det är roligt att se kunskap gro och bära frukt.
Vad handlar din forskning om?
– Jag forskar på teknik för att hjälpa människor att hantera sin hälsa, till exempel system som kan reagera på nuvarande situation för att erbjuda en personifierad upplevelse, system som kan förebygga och avhjälpa hälsoproblem genom att analysera och övervaka hälsodata och data i omgivningen, samt system som kan engagera och motivera människor att göra hälsosamma livsstilsförändringar. Jag forskar alltså på e-hälsa, kontextmedvetenhet, människa-datorinteraktion och spelifiering. På senaste tiden har jag också börjat engagera mig i hur spelifiering kan hjälpa barn och ungdomar med lärande, det vill säga hur mekanismer från spel kan öka motivationen hos dem.
Har du något råd till den som funderar på att plugga datateknik?
– Jag har flera gånger stött på personer som tror att man behöver kunna mycket om datorer innan man börjar utbildningen. Men eftersom vi utgår från grunderna spelar din studieteknik mycket större roll än vad du kan sedan tidigare. Så – mitt råd är att vara inställd på att vara disciplinerad och att försöka studera kontinuerligt varje vardag så du hänger med i undervisningen. Sen kan du ägna kvällarna och helgerna åt att ha roligt!
Uppdaterad: