
Möt Frida Eriksson, generalistartist på Paradox Arctic
Jag heter Frida och är en generalistartist som arbetar i spelindustrin.
Sedan min examen lämnade jag aldrig min hemstad Umeå där jag fick min första praktikplats på Coldwood. Jag gick senare vidare till Zordix och hamnade slutligen på Paradox Arctic 2015.
Som generalist har jag haft mycket varierande uppgifter, från VFX, UI och 3D i Magicka 2, animerade 2D-porträtt för Stellaris till ikoner och illustrationer för Crusader Kings II och EUIV.
Senaste tre åren har jag arbetat som både Art Lead och Director för en oanmäld titel, och även tagit på mig mer strategiska uppgifter för att leda och utveckla studions konstteam.
Går tillbaka till slutet av 90-talet, har min passion alltid varit att spela eller modda spel. Som tonåring var att läsa om spelutveckling i tidningen Super Play en av mina guilty pleasures etc. Det hände precis att jag blev mest begåvad inom konsten, så efter gymnasiet var det ingen tvekan i mitt sinne att jag skulle fullfölja min dröm genom det. rutt.
Mina år i Skellefteå skulle bäst beskrivas som ett kreativt rosa moln och en skarp kontrast till "vanlig skola". För första gången hade jag klasskamrater med samma ambitioner och mål som jag. Jag kände mig som hemma. Man kan säga att all min energi gick till kreativa ansträngningar, ungefär som ett kreativt startläger.
Jag har mycket att tacka Gscept för att han blev den person jag är idag. Förutom den breda konstnärliga grunden hjälpte utbildningen mig att växa enormt som person, till en grad som jag aldrig skulle ha nått på egen hand.
Mitt bästa råd till dig som vill gå med i spelbranschen är att vara sann mot dig själv, följa dina drömmar och ambitioner, vara nyfiken och öppen för människors idéer och inte kompromissa med din passion för någon fördefinierad inaktuell bild av vad en professionell artist bör vara som. Spel är en produkt av nära samarbete, så mjuka kommunikationsförmåga och att vara en pålitlig medarbetare är lika viktigt som hårda tekniska färdigheter och en bra portfölj. Att vara för passionerad kommer vanligtvis med ett pris som vi alla känner som utbrändhetssyndrom, så var snäll mot dig själv, sov, ät gott och ta hand om din kropp!
Slutligen finns det så många vinster med att arbeta i spelbranschen vid sidan av de vanligtvis kreativa uppgifterna, vare sig det är att ha bra stödjande teammedlemmar, behålla en populär titel, kommunicera med spelare eller bara arbeta mot ett inspirerande strategiskt mål.
Uppdaterad: