
21 maj 2019
Forskare ska hjälpa svenska företag att bli mer konkurrenskraftiga internationellt
Ett nytt forskningsprojekt på Luleå tekniska universitet ska hjälpa svenska företag att bli mer konkurrenskraftiga på den internationella marknaden genom att utveckla nya digitala tjänster.
Digitaliseringen berör nästan alla branscher i Sverige, men många företag saknar kunskap om hur de kan dra kommersiell nytta av den. För att ett företag ska kunna använda sig av nya digitala teknologier behövs rätt affärsmodell.
– De flesta svenska företag går just nu igenom en digitaliseringsprocess och alla ställer sig frågan: ”hur kan vi tjäna på digitaliseringen?”. Många svenska företag är internationella och beroende av sin exportstyrka, vilket innebär att de måste kunna sälja sina produkter eller tjänster över hela världen. Det är här den stora utmaningen ligger, eftersom marknaden ser väldigt olika ut i olika delar av världen. Det innebär att företaget inte nödvändigtvis kan använda samma affärsmodell i Asien som Europa, säger Vinit Parida, projektledare och professor i entreprenörskap och innovation vid Luleå tekniska universitet.
Projektet Global kommersialisering av digitala affärsmodellsinnovationer i industriella ekosystem är en påbyggnad på DigIn-projektet, där företag tillsammans med forskare har jobbat med att utveckla nya affärsmodeller genom att samarbeta med digitala aktörer. Nu ska tre av de svenska företagen – Volvo CE, Komatsu Forest och Sandvik Mining – som varit med i DigIn fortsätta utveckla sina affärsmodeller, men den här gången för den internationella marknaden.
Underhåll på distans
Wiebke Reim, doktorand i entreprenörskap och innovation vid Luleå tekniska universitet, tar Komatsu Forest som ett konkret exempel. Företaget tillverkar skogsmaskiner som används på platser dit det kan vara långt för en servicetekniker att åka för att till exempel byta delar. Genom ett så kallat remote management-system går det att kontrollera maskiner på distans och se när olika typer av underhåll behöver göras.
– Man kan också hjälpa föraren på distans när delar på maskinen ska bytas. Då behöver ingen åka dit och maskinen behöver inte stå still i väntan på en tekniker. Det finns också system som kan användas till att träna föraren. Man kan se på distans hur föraren kör maskinen och utifrån det kan man hjälpa föraren att ställa in maskinen på rätt sätt och ge lite tips på hur man ska köra för att bli mer effektiv eller mer bränslesnål, säger Wiebke Reim.
Använda data
Hon konstaterar att olika företag kontinuerligt samlar på sig olika typer av data, som de sedan inte vet vad de ska göra av. Det kan röra bränsleförbrukning, hur många träd man fäller per timme, hur mycket man rör armen på maskinen, om man kapar träden i rätt längder, hur oljan ser ut i maskinen och så vidare.
– Om man använder den här datan på rätt sätt så kan man till exempel lära sig hur man ska bygga framtidens skogsmaskiner, säger Wiebke Reim.
David Sjödin, biträdande professor i entreprenörskap och innovation vid Luleå tekniska universitet, menar att svenska företag även i framtiden kommer fortsätta konkurrera med hög kvalitet snarare än billiga produkter. Vad det innebär att vara bäst kvalitetsmässigt håller dock på att definieras om.
– Att vara bäst behöver inte bara vara att produkten har de största tekniska förbättringarna, utan att helhetspaketet med produkt samt digitala tjänster och system skapar ett större mervärde för kundens verksamhet, säger han och fortsätter:
– Vi står inför en spännande tid i svensk industri där automation, elektrifiering och digitalisering medför radikala förändringar i hur företagen traditionellt skapat värde. Det innebär hot men också stora möjligheter. Vi ser nya affärsmodeller och digitala tjänster som en väg till fortsatt konkurrenskraft och det känns väldigt inspirerande att vara med och hjälpa industrins omställning i denna riktning.