19 september 2019
Sju miljoner till forskningsprojekt om tillgänglighet för lek
Leken och vad som utestänger barn från lek är centrala teman i den forskning som ska genomföras inom EU:s forskningsprogram Horizon 2020. – Vi ska anställa två doktorander i Luleå, som en del av ett gemensamt projekt med universitet i tre andra länder, säger Maria Prellwitz, biträdande professor i arbetsterapi vid Luleå tekniska universitet.
Det handlar om lek och lekmiljöer för barn och tillgänglighet, både fysiskt och socialt.
– Vårt projekt, P4Play People, Place, Policy and Practice, har fyra inriktningar. Det är lek som en aktivitet, olika platser för lek och att arbeta med lek inom rehabilitering. Till det kommer hur policyer påverkar möjligheten till lek. Då menar vi som exempel riktlinjer från stat och kommuner, säger Maria Prellwitz.
Målet med forskningen är att utveckla ny kunskap om lek och lekdeprivation (berövande) och samtidigt undersöka effekter av fysisk, sociokulturell och politisk påverkan på möjligheterna till lek. Syftet är även att utveckla lösningar för att åtgärda det som kan hindra barn att delta i lek.
"Alla barn har rätt att leka"
Forskning visar att leken är avgörande för barnets utveckling på många olika plan, bland annat socialt, fysiskt och kognitivt.
– Alla barn har rätt att leka och det ska finnas en tillgänglighet till exempel till lekplatser.
Vid bedömningen av ansökan för forskningsmedel sätts poäng.
– Det är roligt att vår ansökan fick så höga ansökningspoäng, 97,7 av 100 möjliga. Att få det första gången man söker sägs vara ovanligt.
Forskningsprojektet börjar formellt den 1 mars 2020 och pågår i tre års tid. För Luleå tekniska universitet handlar det om runt sju miljoner kronor.
– De doktorander vi anställer här i Luleå ska inte vara från Sverige, utan de kan komma från vilket annat land som helst, säger Maria Prellwitz.