12 april 2021
”Vi har fått hjälp på djupet och nya idéer som vi inte tänkt på.”
Skellefteå-företaget Latitude 64 är världsledande producenter inom discgolf och växer så det knakar. Idag omsätter verksamheten runt 100 miljoner och har 40 anställda, en fördubbling sedan 2016.
Mitt i pandemin blev expansionsplanerna högaktuella – man höll på att växa ur sin nuvarande produktion och hade svårigheter att möta efterfrågan från en snabbt växande kundbas.
Expansionsplaner kantade av osäkerhet
Att man slog i kapacitetstaket riskerade att få långsiktiga konsekvenser för det rykte som företag etablerat om sina leveranssäkra och högkvalitativa produkter. Men frågorna kring att välja hur man skulle lösa problemet var många och svåra.
– Vi har vuxit fort och lokalerna börjar bli för små. Vi hade många frågeställningar att reda ut innan vi kunde besluta oss för den bästa lösningen för en större produktion – t.ex. hur stor behöver den nya produktionen vara? Och hur kan vi göra den skalbar? Går det att göra anpassningar i vår nuvarande produktion och lagerhantering så att vi klarar oss längre i våra nuvarande lokaler? säger Linus Åström, produktionstekniker på Latitude 64.
Universitetets studenter rätar ut frågetecken
Emma Norrfors, affärscoach universitets- och företagsmatchning hade hört talas om utmaningarna och hörde av sig med ett förslag som genast fångade Linus och produktionschefen Robert Lundqvist intresse.
– Jag frågade Robert om de hade funderat på att låta studenter från Luleå tekniska universitet bidra i deras verksamhetsutveckling. Blivande civilingenjörer skulle kunna hjälpa dem med nya infallsvinklar i ett projektarbete som en del av sin utbildning. Lösningen blev att tre studenter fick uppdraget att analysera produktionsprocessen och organisationshanteringen inom Latitude 64 för att skapa en strategisk plan för expansion, flexibel produktion och social hållbarhet.
Direkta förbättringar i produktionsflödet
Studenterna började med studiebesök och en presentation om uppdraget. Sedan har man jobbat självständigt under hösten och i januari 2021 presenterades slutsatser och rekommendationer kring hur man kan optimera tillverkningsprocess, organisation, marknad, distribution och lager samt arbetsmiljö i samband med expansionen.
– Vi är jättenöjda med samarbetet och har fått nya idéer som vi själva inte hade tänkt på. Studenterna har överraskat oss med sin förmåga att snabbt sätta sig in i en ganska avancerad produktion och förstå våra behov, säger Linus.
Expansionen är planerad att starta under våren 2021 och Latitude 64 kommer att ta fasta på många av de förslag som studenterna bidragit med, inte minst värdet av att skapa rakare flöden och anpassningar i volym. Linus är positiv till att möjligheten för företag att ta hjälp av universitetet i utvecklingsfrågor.
– Det är bra att den här typen av möjligheter erbjuds. Vi har fått hjälp på djupet, och det har inte krävt någon större insats från vår sida. Jag hoppas att fler i näringslivet tar vara på den här möjligheten.