31 maj 2021
Nytt samarbete ska hjälpa landslaget att åka snabbare och säkrare
AI är på väg att bli ett viktigt verktyg i kampen om svenska OS- och VM-medaljer. Luleå tekniska universitets forskare inom robotik och AI och maskininlärning har inlett ett samarbete med Bodenföretaget TNTX med målet att hjälpa det alpina landslaget att åka snabbare och säkrare.
– Våra åkare befinner sig i en extremt konkurrensutsatt miljö där hundradelar skiljer mellan OS-guld och en hedersam fjärdeplats. Åkare utmanas förutom av sina konkurrenter även av den omkringliggande miljön. Genom att använda modern teknologi och kunskap kan vi nu skapa möjligheter för våra aktiva att fokusera helt och hållet på att optimera sina beslut under åket likt en formel-1 förare. Vår målsättning är att konkurrera om medaljer i samtliga discipliner i OS i Cortina 2026 och det här samarbetet är en stor del i den ambitionen, säger alpina chefen Tommy Eliasson Winter.
Jämföra i realtid
Projektet syftar till att förbättra prestandan hos skidåkare. AI och ett helt nytt visualiseringsverktyg ska hjälpa landslagsutövarna att förstå mer om den optimala åklinjen. I en virtuell miljö kan åkare och ledare snabbt få återkoppling och i realtid jämföra hur ett förändrat linjeval påverkar åktiden. Även faktorer som individuell åkstil och snö- och väderförhållanden vägs in.
– Vi tar fram en AI och åklinje som är snabbare än de bästa skidåkarna i världen och gör det möjligt att studera och jämföra egna vägval med en optimerad linje för att snabbt se hur man ska förbättra sig. Det är väldigt roligt att vi, som privat företag, gör verklighet av detta tillsammans med det alpina landslaget och Luleå tekniska universitet, säger Thomas Vikström som har en lång karriär på Tesla i USA bakom sig.
Tillsammans med entreprenören Thomas Lindgren – som har byggt flera bolag inom spelindustrin – har han grundat företaget TNTX i Boden, som utvecklar plattformar för förstärkt och virtuell verklighet med målet att få en säkrare arbetsmiljö i bland annat gruv-, stål- och skogsindustrin. Tekniken går även att applicera inom idrotten.
– Det är delvis samma teknik som även används i självkörande bilar i dag. Vi vill ge svenska landslaget ytterligare ett verktyg för att hjälpa dem att bli bäst i världen, säger Thomas Vikström.
Lång erfarenhet
Nya aktörer i samarbetet är Luleå tekniska universitet forskargrupper i robotik och AI och maskininlärning.
– Vi bidrar med kunskap om AI och perception och lokalisering. Vi har i 15 år jobbat med forskning och utveckling av autonoma drönare. Den gedigna erfarenhet vi samlat på oss har vi nytta av i detta projekt, säger professor George Nikolakopoulos som leder Luleå tekniska universitets forskargrupp i robotik och AI.
Professor Marcus Liwicki leder forskargruppen i maskininlärning.
– Vi använder vår expertis om djupinlärning och förstärkt inlärning för att optimera racingdelen i den virtuella miljö som nu tas fram. Teknik som varit vinnande i virtuella tävlingsmiljöer och ATARI-spel anpassas för att fungera i den mycket mer komplexa utförsåkningsmiljön, säger han.
"Utmanar rådande normer"
Tommy Eliasson Winter påpekar att till exempel störtloppsåkare på högsta nivå har relativt få tillfällen att träna i backar där världscuptävlingar och mästerskap avgörs.
– En av våra bästa fartåkare, Felix Monsén, har varit i Kitzbühel och åkt störtloppsbacken åtta gånger, de mest erfarna har gjort det vid ungefär 40 tillfällen. Tack vare att det nya verktyget simulerar verkliga miljöer, som i Kitzbühel, finns god potential att förbättra och förkorta åkarnas utveckling över tid. Att ta vår sport till en ny nivå ur ett teknologiskt perspektiv och utmana rådande normer vad gäller kapaciteten att analysera och ta datadrivna beslut som ingen annan har gjort förut kittlar förstås extra mycket, säger Tommy Eliasson Winter.