
15 oktober 2021
Först i världen med autonom skotning
Den självkörande skogsmaskin som konstruerats och byggts vid Luleå tekniska universitet klarar nu också autonom skotning, det vill säga upphämtning och transport av rundvirke. Det är första gången i världshistorien som skotning görs helt utan mänsklig inblandning. Forskarna bakom det lyckade försöket ser det som ett viktigt steg mot ett mer hållbart skogsbruk.
− Det här kommer att rita om kartan för branschen och hur andra aktörer inom området ser på operationer som dessa. Vi har jobbat oerhört intensivt med det här testet och det känns väldigt skönt att det faktiskt fungerar, säger Magnus Karlberg, professor vid Luleå tekniska universitet.
Framtiden för skogsbruket
Världspremiären för den autonoma skotningen skedde i Hörnefors i Västerbotten förra veckan och är resultatet av ett samarbete mellan Luleå tekniska universitet, Sveriges lantbruksuniversitet och Skogstekniska klustret.
Genom att ha programmerats för att utföra arbetet på egen hand kunde skogsmaskinen själv plocka upp och transportera timmerstockar till avsedd upphämtningsplats. Ett arbete som vanligtvis utförs av skotarförare i maskiner byggda för ändamålet, men denna gång kunde människorna stå vid sidan om och titta på.
Att en självkörande skogsmaskin klarar av en så avancerad uppgift är världsunikt och öppnar upp för stora förändringar av skogsnäringen, menar Magnus Karlberg.
− Även om det fortfarande är många år bort, och kommer ske gradvis, är vi övertygade om att den tekniska utvecklingen med smarta autonoma skogsmaskiner är framtiden för skogsbruket. Vi har visat att tekniken finns och fungerar men det är såklart skillnad att arbeta med detta från ett forskningsperspektiv jämfört med kommersiell verksamhet. Vi forskare kan unna oss att kliva in i framtiden på ett helt annat sätt.
Ett mer hållbart skogsbruk
Utvecklingen av självkörande skogsmaskiner är också ett viktigt steg för ett mer hållbart skogsbruk tack vare möjligheten för mindre och mer energisnåla maskiner som dessutom kan arbeta betydligt mer skonsamt i skog och mark.
− Vi har i dag möjligheten att göra skogsmaskinerna så smarta att de själva kan läsa av omgivningen och upptäcka områden som är känsliga. På det sättet kan användningen anpassas efter de specifika förutsättningar som råder på platsen. Ett exempel kan vara att sensorer på maskinen upptäcker renlav och väljer andra vägar för att skona marken, berättar Magnus Karlberg.
Visionen börjar realiseras
Den tio ton tunga maskinen som numera också används i Arctic Off-Road Robotics Laboratory kan styras med fjärrkontroll men också programmeras för att utföra arbete helt på egen hand, som vid testet med autonom skotning. Maskinen drivs för tillfället med biodiesel och är byggd utan förarhytt, men med hydrostatisk drivlina, skogskran, pendelarmar och sensorer. Redan 2014 började forskarna skissa på maskinen, eller terrängfordonsplattformen som är en mer korrekt benämning. Sedan dess har forskargruppen arbetat för att göra det självgående fordonet så smart och robust som möjligt. Ett arbete som nu börjar bära frukt.
− Det här hade inte varit möjligt utan den kompetens som finns på Luleå tekniska universitet och hos våra samarbetspartners. Tack vare hårt arbete börjar nu vår vision realiseras. Plattformen hade inte heller existerat utan den finansiering som projektet erhållit genom åren, säger Magnus Karlberg och berättar att arbetet med skogsmaskinen på inget sätt är över.
− Vi behöver fortsätta jobba med att göra systemen mer robusta. Vi vet nu att plattformen klarar av arbetsuppgifter i även i regn men för att implementeras i industrin krävs det att maskinerna är pålitliga i till exempel kallgrader, snöfall och dålig terräng.