
2 november 2021
Pensionsmyndigheten lanserar akademi med stöd av Luleå tekniska universitet
Pensionsmyndigheten har nyligen skapat Pensionsmyndighetsakademien, en plattform för vidareutbildning av sina anställda som arbetar inom it. I sökandet efter en utbildningsleverantör föll valet på Luleå tekniska universitet.
Cecilia Tiger Fogman och Mårten Kullhammar är gruppchefer inom test och utveckling på Pensionsmyndigheten och två av dem som jobbat med att utveckla ett nytt koncept för vidareutbildning av myndighetens medarbetare, till en början med fokus på it-området. Det som började som en pilot har nu blivit ett fullskaligt koncept som de kallar Pensionsmyndighetsakademien.
– Det ligger i vår kultur att främja ständigt lärande och det är angeläget inte minst när det gäller vårt arbete inom it. Vi ska hålla örat mot rälsen, fördjupa den kunskap vi har och skaffa ny kunskap som vi behöver för att ligga i framkant, berättar Cecilia Tiger Fogman.
Valde Luleå tekniska universitet
Pensionsmyndigheten etablerade sin it-avdelning i Luleå 2018. Men när man ville starta Pensionsmyndighetsakademien var målet att bygga ett koncept för medarbetare i hela landet. Det fanns flera skäl till att man valde Luleå tekniska universitet.
– Det handlar om att vi vill ge våra medarbetare möjligheter att förkovra sig på ett mer akademiskt sätt än genom kurser på stan. Universitetet erbjuder en större tyngd och våra medarbetare får akademiska poäng från de kurser de går, vilket gör det mer intressant för dem, säger Mårten Kulhammar.
– Genom samarbetet får vi tillgång till universitetets hela katalog. Vi får även ta del av deras forskning och framsteg vilket skänker ytterligare fördelar åt samarbetet. En annan fördel är att våra medarbetare får möta och bygga relationer med studenter som kan bli framtida medarbetare hos oss, avslutar Mårten Kullhammar.
Ett brett och angeläget kursutbud
Mari Runardotter och Evgeny Osipov är samordnare av uppdragsutbildning och de vid Luleå tekniska universitet som jobbat med att ta fram konceptet för Pensionsmyndigheten. De har sytt ihop ett kursutbud som gör att Pensionsmyndigheten kan möta framtiden med rätt kunskaper inom data och it. I det ingår bland annat aspekter på AI, data mining, javaprogrammering och datasäkerhet.
– Pensionsmyndigheten hanterar en stor mängd data och kan använda AI, data mining och automatisering för att göra bättre prognoser och effektivisera sitt arbete. Bedömningar som i dag görs manuellt kan ske med teknik i framtiden. För dem handlar det om framtidskritisk kompetens som vi som tekniskt universitet har bästa möjliga förutsättningar att leverera, säger Evgeny Osipov, professor i kommunikations- och beräkningssystem vid Luleå tekniska universitet.
– Behovet av utbildning för medarbetare i hela landet kom med bra tajming. Pandemin hade redan drivit på vårt arbete med att omvandla våra kurser till distansutbildningar, berättar Mari Runardotter, biträdande professor i informationssystem vid Luleå tekniska universitet.
En naturlig framtidsutveckling
Jonny Johansson som är huvudansvarig utbildningsledare vid Luleå tekniska universitet ser samarbetet som en lyckad satsning och en naturlig riktning för universitetet.
– Jag är mycket glad att vi har kommit till denna välfungerande form av samarbete. Tydlighet och engagemang från båda parter tillsammans med möjligheter för oss att integrera Pensionsmyndigheten i befintliga kurser som i många fall ges med flexibla undervisningsformer har varit nyckelfaktorer. Att bidra till kontinuerlig vidareutbildning hos Pensionsmyndigheten och andra är för oss en viktig och växande del i vår verksamhet på universitetet, säger Jonny Johansson.
Mari, Evgeny och Jonny delar uppfattningen att samarbetet är ett exempel på en växande trend.
– Det livslånga lärandet kommer att bli allt viktigare. Världen förändras i högre och högre takt och många yrken kräver kontinuerligt nya kunskaper, särskilt i relation till digitaliseringen. Samtidigt ser arbetsmarknaden annorlunda ut i dag. Vi är mer flexibla och vill utveckla oss och testa nytt. Vidareutbildning ger oss en kick och gör det möjligt för oss att ta oss an nya uppgifter och roller hos våra arbetsgivare, säger Mari Runardotter som tillägger att den här typen av upplägg ger också fördelar för studenter som kommer direkt från gymnasiet.
– Här får de möjlighet att läsa kurser tillsammans med yrkesverksamma som är rika på yrkeserfarenhet, och får på det sättet bättre kontakt med sin framtida bransch, avslutar Mari.
Luleå tekniska universitet har sedan tidigare ett liknande samarbete med Bolagsverket.