
Angelica Lindwall. Foto: Staffan Westerlund
5 maj 2023
Så kan 3D-printing i rymdindustrin användas mer kreativt
Additiv tillverkning, i dagligt tal kallad 3D-printing, har blivit en allt vanligare tillverkningsmetod i industrin, inte minst i rymdindustrin. Den nya teknologin förväntas ofta per automatik inbjuda till kreativa lösningar. Men en ny avhandling i produktinnovation vid Luleå tekniska universitet visar att det krävs handfasta metoder för att kreativiteten hos de ingenjörer som jobbar med 3D-printing ska nå sin fulla potential
3D-printing är en tillverkningsmetod där man lager för lager bygger upp en tredimensionell komponent utifrån en digital modell. Det kan liknas vid att med en vanlig skrivare skriva samma bokstav om och om igen på samma ställe på papperet tills man får en tredimensionell bokstav av bläck. Men i stället för bläck kan man använda helt andra material, till exempel plast, metall, sand och trämjöl. En av fördelarna med 3D-printing framför traditionella tillverkningsmetoder är att den ger väldigt lite spill vilket är både kostnadseffektivt och gynnsamt för miljön.
– Med hjälp av 3D-printing kan man till exempel tillverka en komponent som en del i stället för flera, vilket hade varit nödvändigt med traditionella tillverkningsmetoder, säger avhandlingens författare, Angelica Lindwall.
Nya lösningar och krav
Den nya tillverkningsmetoden öppnar möjligheten till nya lösningar, men ställer också nya krav på de ingenjörer som ska ta fram dessa lösningar. I sin avhandling har Angelica Lindwall studerat fyra företag inom rymdindustrin och ett företag inom energisektorn med hjälp av intervjuer och workshoppar samt observationer och företagens egen dokumentation av designprocessen.
Det empiriska materialet visar att det saknas både tillräcklig och tillgänglig materialdata för att produktutvecklarna ska kunna designa produkter för 3D-printing samt att det är viktigt att lyfta fram det analytiska perspektivet i den kreativa processen.
– Personerna jag har intervjuat är vana vid att vara experter på sitt område. Men på det här området har de inte tillräckliga kunskaper eftersom 3D-printing är en så ny teknologi att ingen riktigt vet hur den ska användas ännu.
Tryck från externa aktörer
Viktigt för den kreativa processen är motivationen. Bristen på kunskap påverkar motivationen negativt, så även trycket från externa aktörer.
– Rymdindustrin är starkt beroende av politiska beslutsfattare. Eftersom politiska beslut hela tiden förändras på grund av skiftande politiska styrkeförhållanden kan styrningen bli otydlig och ledtiderna långa. Det är viktigt att den enskilde produktutvecklaren får stöd från den egna organisationen för att kunna hantera denna externa påverkan eftersom den påverkar individens inre motivation att nyttja 3D-printning, säger Angelica Lindwall.
Baserat på analysen av det empiriska materialet har Angelica Lindwall tagit fram ett ramverk för hur ingenjörernas kreativitet ska komma bättre till sin rätt när den tillämpas på additiv tillverkning. Ramverket behandlar individens motivation, kreativa tänkande och expertis kring användandet av 3D-printning. För att förstå hur produktutvecklaren kan ta vara på sin kreativa förmåga har nio karaktärsdrag lyfts fram, karaktärsdrag som individen behöver förhålla sig till för att underlätta introduktionen av den nya teknologin i designprocessen.
Tillämpbar på andra tekniker
Hon poängterar att poängen med hennes slutsatser och modell är att de ger en fingervisning om hur man kan introducera nya tekniker inom produktionen, alldeles oavsett vilka dessa tekniker är.
– 3D-printing är det största som har hänt inom tillverkningsindustrin de senaste decennierna. Men i framtiden kan det komma nya innovationer som radikalt kommer att förändra förutsättningarna för produktutveckling. Mitt ramverk borde vara tillämpbart även på dem.