
12 december 2023
Glosor och struktur viktigt för att lära sig engelska
Att lära sig ord ligger inte i fokus för engelskundervisning i svensk skola, trots att forskning visar att ordinlärning kräver systematiskt arbete och är en viktig del av att lära sig ett andraspråk. Det visar en ny avhandling i engelska med didaktisk inriktning.
Att repetera glosor ses av många lärare i engelska som gammeldags och någonting de gärna undviker. Den synen har inte stöd i internationell forskning som pekar på att det krävs struktur och stöttning för att lära sig ord i ett nytt språk.
– För att kunna kommunicera framgångsrikt på engelska krävs ett stort ordförråd och en djup och varierad kunskap om orden. Elever behöver lära sig många ord, mycket om orden, och framför allt rätt ord. För att uppnå det behöver undervisningen planeras systematiskt, säger Denise Bergström, som nyligen disputerat vid Luleå tekniska universitet.
Slumpmässigt vilka ord eleven lär sig
I avhandlingen har hon undersökt hur ordinlärning hanteras i skolan genom intervjuer med engelsklärare på högstadiet och genom språkliga analyser av läromedel.
– Vokabulär ses som viktigt, men det tas för givet att elever lär sig ord av bara farten. Inte minst genom att de lär sig mycket engelska på fritiden. Men det blir inte en likvärdig undervisning. Elever som tillbringar mindre tid vid tv eller dator på fritiden riskerar att halka efter. Det blir också slumpmässigt vilka ord elever får med sig, säger Denise Bergström.
I läroplanen finns inte specifika riktlinjer för ordkunskap. Enligt Denise Bergström skulle den kunna förtydligas, men den går samtidigt att tolka på ett sätt som gör att undervisningen redan nu skulle kunna innehålla mer systematiskt arbete med ord.
Även läromedel saknar struktur
Vad innebär det då att arbeta mer strukturerat med ordinlärning? Det kan bland annat handla om att lära sig de mest frekventa orden i ett språk först, att repetera orden genom att möta dem återkommande i olika texter, och att lära sig använda dem genom egna meningar eller att hitta synonymer.
– Det är för mycket begärt att varje enskild lärare ska hitta den här strukturen, därför är det bra om läromedel kan ge det. Men de texter eleverna möter är inte strukturerade utifrån det här perspektivet, och gloslistor verkar ofta vara utvalda på oklara grunder. Här skulle man kunna förvänta sig en bättre situation, säger Denise Bergström.
Våga använda gloslistan
Utifrån sin avhandling ser Denise Bergström flera områden för förbättring.
– Mitt medskick till lärare är att ordförråd är viktigt att jobba med. Jag vill ge dem råg i ryggen att våga använda gloslistan, det är inte ett omodernt sätt att undervisa. Vad gäller läromedel handlar det om att ordinlärning skulle kunna prioriteras mer av förlagen. Det borde finnas riktlinjer. Som forskare skulle vi också kunna jobba mer med att konkretisera vad forskningen säger.
Hitta lösningar för mer systematiskt arbete
Avhandlingen beskriver hur ordinlärning ser ut skolan, men ger inte svar på exakt hur undervisningen ska förändras och vilka metoder som kan användas.
– Jag har beskrivit läget i skolan och vill lyfta kunskapen om att det systematiska arbetet behövs, men fattas. Lösningen är nästa steg. Jag hoppas vi kan skynda på processen genom att lyfta frågan och prata om det. Genom mer praktiknära forskning kanske skola och forskare kan hitta svaren tillsammans.
Kontakt
Denise Bergström
- Biträdande universitetslektor
- 0920-493008
- denise.bergstrom@ltu.se
- Denise Bergström