Digitaliseringen- en nyckel till hållbart och kostnadseffektivt underhåll
Planering av underhåll av järnväg och utrustning är en nyckel till framgång, menar Pierre Dersin, adjungerad professor i drift- och underhållsteknik vid Luleå tekniska universitet.
– Att använda AI och maskininlärning är viktiga verktyg för att göra rätt åtgärder vid rätt tillfällen, säger han.
Pierre Dersin är även involverad i arbetet med AI Factory Railways, AIFR, vid Luleå tekniska universitet där tidigare representerade Alstom Digital & Integrated Systems.
Han är en av dem som hållit en föreläsning i den serie av webbinarier som arrangeras vid Center for Maintenance and Industrial Service, CMIS, vid Luleå tekniska universitet.
Att hantera störningar
Pierre Dersin diskuterade modeller för planläggning av underhåll vid rätt tillfälle för järnvägstrafiken. Ett nyckelbegrepp är resiliens, som kortfattat kan beskrivas som en kombination av att kunna hantera störningar, anpassa sig till dem och återhämtning vid störningar, som här kallas chocker. De kan bero på en rad olika saker, allt från tekniska störningar, medvetna attacker, som cyberattacker till extrema klimathändelser.
Målet är att planera och underhålla och att vissa funktioner ska kunna fungera trots att en störning inträffat, men kanske på en något försämrad nivå, samt att tiden för att återgå till normalläge är kort.
– Det räcker inte med att dimensionera ett system för ett normalläge. Det måste finnas kapacitet för att kunna ta hand om de problem som kan uppstå inom olika områden och samtidigt arbeta förebyggande, säger Pierre Dersin.
Underhållsmodellen PHM
Han presenterade underhållsmodellen PHM – Prognostics and Health Management underhållsmodell. Det handlar om att upptäcka svagheter eller försämringar innan det uppstår skador som påverkar funktionen.
– Digitaliseringen har fundamentalt förändrat underhållsarbetet, säger Pierre Dersin.
Han hänvisade till AI Factory Railway, AIFR, som finns vid Luleå tekniska universitet, där det byggs en AI-motor. Mängder av uppgifter kan matas in så att användaren sedan kan fråga efter enskilda uppgifter eller sammanhang, som till exempel även kan visualiseras i Virtual Reality- VR.
Han tog även upp möjligheten att arbeta med en digital tvilling.
– En abstrakt modell av ett fysiskt objekt som måste vara tillräckligt detaljerad i förhållande till de uppsatta målen, men som samtidigt innehåller mer data än själva det fysiska objektet. En digital tvilling bör också lagra användbar data, som historik över underhållsåtgärder som har utförts på objektet, till exempel delar som har bytts ut, och historiken för dess operationsprofil och hälsotillstånd. Det kan sedan användas för till exempel simuleringar, analyser och förutsägelser av framtida hälsa, och det kan vara ett kraftfullt stöd till en PHM-strategi.
Sammanfattningsvis menar Pierre Dersin att resiliens måste ingå i dagens industriella system. Även digitaliseringen är en nyckel för underhåll och framförallt förebyggande underhåll. Samtidigt är cybersäkerheten en viktig faktor, konstaterar han.
Kontakt
Pierre Dersin
- Adjungerad professor
- 0920-49
- pierre.dersin@ltu.se
- Pierre Dersin
Uppdaterad:
Sidansvarig: Kontakta oss