Om Järnvägstekniskt Centrum
Järnvägstekniskt Centrum (JVTC) är ett icke vinstdrivande forskningscentrum inom Luleå Tekniska Universitet med fokus på utveckling av drift och underhåll inom järnvägssektorn. Vi erbjuder en plattform för effektiva gränsöverskridande samarbeten mellan universitet, företag och myndigheter.
Det är viktigt att utveckla kunskapen, metoderna och verktygen för att användas i ett förbättrat underhåll som åtgärd till att skapa tillförlitliga transporter och mer kapacitet på nya samt befintliga anläggningar och därigenom skapa mer samhällsnytta för gjorda investeringar. Detta ger en samhällsekonomisk nyttoeffekt som kan kvantifieras och jämföras med andra kapacitetshöjande åtgärder så som investeringar och att bygga bort flaskhalsar.
En långsiktig förvaltning av transportsektorns anläggningsmassa kräver ett underhållssystem som baseras på genomtänkta och genomarbetade regelsystem, underhållsstrategier, underhållskoncept och beskrivningar av hur valda åtgärder och dess kostnader kan kopplas till vilken effekt som uppnås på anläggningarnas prestanda. Begrepp som återställningsförmåga, underhållssäkerhet och driftsäkerhet blir särskilt vikiga när anläggningarna utnyttjas nära sina kapacitetsmaxima. Det är viktigt att hitta nya sätt att utforma regelsystem och underhållstrategier som tillåter innovationer med bibehållen risk- och säkerhetsnivå. Regelsystemet ska borga för minst bibehållen säkerhet men också ge utrymme för innovation och dynamik.
Luleå tekniska universitet är ett av få lärosäten i världen som idag erbjuder utbildning och forskning inom drift- och underhållsteknik. Järnvägstekniskt Centrum (JVTC) är ett för transportsektorn strategiskt kompetenscentrum, som bedriver forskning och utveckling med fokus på att effektivisera drift och underhåll av hela järnvägssystemet. JVTC har med sin tillämpade forskning levererat resultat som redan innan forskningen avslutats kommit näringsliv och offentliga sektorn till stor och värdefull nytta. JVTCs förmåga, forskningsresultat och kunskap har också efterfrågats internationellt bland annat från Finland, Norge, Iran, Indien, Storbritannien, Frankrike, UIC och Australien.
Vision och mission
JVTC ska vara en ledande centrumbildning och den självklara plattformen för utbildning, forskning och innovation inom driftsäkerhet och underhåll för järnvägssystemet.
JVTC:s mission är att bidra med kunskap som gör att det blir mer attraktivt och hållbart med transport på järnväg, genom bättre punktlighet och lägre klimatpåverkan.
Bakgrund
JVTC bildades av LTU tillsammans med ett antal intressentföretag under 1998 med stöd från Luleå Tillväxtakademi, i syfte att effektivisera området tunga järnvägstransporter i kallt klimat och blandad trafik. Hösten 2000 togs beslut om att inrikta verksamheten mot drift- och underhållsfrågor.
Utveckling av tunga transporter i kallt klimat (T2K2)
Vid 1990-talets utveckling av tyngre tåg på Malmbanan och senare, tyngre godståg på övriga banor, arbetade T2K2 aktivt med att utveckla kunskap, kompetens och erfarenhet inom området tunga transporter på järnväg. Detta var unikt i Europa och arbetet har lett till många förbättringar inom det Svenska järnvägssystemet sedan den formella starten i samband med uppgraderingen av Malmbanan till 30 ton axellast.
Arbete med hållbara broar
Ett europeiskt forskningsprojekt som initierades av konstruktionsteknik var ett så kallat integrerat projekt som lämnades in i april 2004. Projektet startade den 1 december 2004 och löpte över fyra år och hade 32 deltagande parter från 12 länder. Programmet omsatte 100 MSEK varav ca 65 MSEK kom från EU.
Målet var att öka tillåten bärighet och tåghastighet på järnvägsbroar i Europa genom att utveckla bättre metoder för klassningsberäkning, mätning av tillstånd och funktion samt reparation och förstärkning.
Simulering av underhållskostnadens beroende av trafiken
DeCoTrack (Degradation Cost of Track) var en simuleringsmodell för spårets nedbrytning som undersöker hur förändringar i trafiken påverkar underhållskostnaden. Initialt var syftet att stötta konsekvensutredningar gällande förhöjd axellast men modellens utformning och forskningsresultaten har visat sig mycket användbar för bedömning av olika fordons marginaleffekt på underhållskostnaden. I projektet genomfördes fördjupade studier av hur fordon ska klassas utifrån mätdata som insamlas från spårmonterade mätstationer. Informationen visade på en stark koppling till fordonens underhållsmässiga status. Informationen kan användas för planering av fordonsunderhållet hos fordonsägaren och/eller operatören.
Etablering av forskningsstationen
Ett krav för flera av JVTCs pågående forskningsprojekt är tillgången till data från järnvägen online. År 2006 etablerade JVTC i nära samarbete med satellitföretaget Damill AB, en mätstation i Sävast på Malmbanan. Beslut om placering i Sävast baserades på en stor varians i trafikvolym och närheten till Luleå Tekniska Universitet. Mätstationen har instrument för att mäta krafter från fordon på banan samt data lagras i systemet. Mätningarna startar automatiskt då ett tåg passerar sensorerna på banan. Sensorerna separerar vertikala och horisontella krafter. En accelerometer används för att mäta vibration i rälsen då tåg passerar. Mätdata överfördes till en webplattform, SAMPLA, där vidare bearbetning av data utfördes och användbar information togs fram. Det första anslaget för att grunda forskningsstationen gjordes av Banverket, The Kempe foundation och LKAB. Senare installerades en hjulprofilmätare i Sunderbyn som användes i flera forskningsprojekt.
Expansion via Europeiska projekt
Under 2011-2015 deltog JVTC i flera stora europeiska projekt i sjunde ramprogrammet (FP7), dvs. AUTOMAIN, SUSTRAIL, TREND, BGLC, MAINLINE, SAFT Inspect och OPTIRAIL etc. Under denna tid ökade antalet doktorander och forskare på JVTC.
Etablering av labb och plattformar
Under 2013-2023 ökade JVTC förmågan hos uppkopplade labb och plattformar för att främst stödja utmärkt forskning och innovation. ePilotprojektet initierades och utvecklades i nära samarbete mellan Trafikverket, JVTC, och många intressenter från järnvägsbranschen. Inom ePilot genomfördes 38 delprojekt under 2013 till 2020. ePilot är en innovationsplattform som möjliggör test och implementering av innovationer för järnvägssystemet inom eMaintenance och Industrial AI. Forskning inom ePilot resulterade i ett ramverk som underlättar digitalisering av drift och underhåll på den svenska järnvägen. ePilot fanns med på Kungliga Vetenskapsakademiens 100-lista 2020 och belönades med Struktons innovationspris 2019. Sedan dess har tre andra forskningsprojekt från JVTC placerat sig på IVAs 100-lista.
Verksamhetsmodell
Verksamhetsmodell baseras på fyra hörnstenar:
Forskning och innovation:
- Utgöra ett nationellt kompetenscentrum för att bedriva forskning och utveckling inom driftsäkerhets- och underhållsfrågor för järnvägssektorn.
- Erbjuda tjänster i form av uppdragsforskning (0–2 år) och tillämpad forskning/strategisk forskning (5 år).
Samverkan och samarbete:
- Vidmakthålla och vidareutveckla en svensk FOI-plattform för att skapa ett effektivare, miljövänligare och säkrare järnvägstransportsystem genom tvärvetenskaplig och överbryggande teknik samt genom samarbete med annan järnvägsrelaterad FOI inom universitet/institut och företag.
- Samarbete och samverkansprojekt med medlemmar och strategiska allianser.
- Utgöra en naturlig plattform för LTUs enheter.
Utbildning:
- Forskarutbildning inom drift och underhåll.
- Konceptualisera, initiera och genomföra kompetensförsörjningsaktiviteter såsom akademiska kurser och uppdragsutbildningar inom området drift och underhåll samt erbjuda medlemmar möjlighet till examensarbete och praktik via LTU:s studenter.
Kunskapsspridning:
- Konceptualisera, initiera och genomföra aktiviteter och bidra till kunskapsspridning och kompetensförsörjning genom doktorsavhandlingar, vetenskapliga och populärvetenskapliga publikationer, workshops, konferenser, kongresser, webinars etc., inom området drift- och underhållsteknik.
TURSAM – en process för att fokusera på ständiga förbättringar
TURSAM (Tillämpat Underhåll i SAMverkan) är ett forum för JVTC intressenter för att arbeta med att hitta områden som med små medel kan ge stora förbättringar. Att med berörda aktörer snabbt och effektivt identifiera områden för effektivisering av drift och underhåll inom järnvägssektorn. Gruppen leds av en processledare och sammanträder några gånger per år. Gruppen arbetar målstyrt och i partneringsamverkan mot de gemensamma målen:
- Minska totalkostnaden för underhåll av bana och rullande material – Effektiviseringsprocessen
- Optimera nätets kapacitet och tillgänglighet för tågtrafik och banunderhåll – Kapacitetsprocessen
- Minska tågförseningar dvs. öka punktligheten – Tågleverans- och kvalitetsprocessen
Implementering av FOI
För att säkerställa att kunskapsöverföring av forsknings- och innovationsresultat genomförs till beställaren ställs följande krav på projekt som genomförs inom JVTC:
- Det ska finnas en tydlig mottagare inom beställande organisation.
- Beställaren ska ha kunskap inom projektområdet för att kontinuerligt kunna styra inriktning på vad som efterfrågas samt vara delaktig i ett tidigt skede i projektet.
- Forskningsprojektet ska avslutas med en rekommendation om fortsatt arbete, beräknad nytta av tillämpningen samt en lämplig paketering av resultatet.
Styrelse och ledning
Styrelsemedlemmar
Björn Dellås,Trafikverket, ordförande
Fredric Bonnevier, Alstom
Håkan Jarl, Tåg i Bergslagen
Margareta Groth, Luleå tekniska universitet
Niklas Johansson, Transitio
Per Gustafsson, LKAB
Susanne Rymell, SJ
Garbriel Sas, Luleå tekniska universitet
Thor Braekkan, Bane NOR
Malin Syk, Trafikverket, adjungerad
Verksamhetsledare
Dr Uday Kumar, Professor i Drift och underhållsteknik, Luleå tekniska universitet
Biträdande verksamhetsledare
Dr Veronica Jägare, Drift och underhållsteknik, Luleå tekniska universitet
Medlemsföretag
Medlemsföretagen betalar medlemsavgift till JVTC och tar del av information och resultat, samverkar forskningsuppdrag och har genom sitt medlemskap goda möjligheter att påverka JVTCs inriktning.
- Alstom
- Bane NOR
- Duroc Rail
- LKAB
- Predge
- Railway Metrics and Dynamics Sweden
- SJ
- Trafikverket
- Transitio
- Tåg i Bergslagen
- Vossloh Nordic Switch Systems
Excellensområde
För att stärka svensk järnvägsforskning och de svenska universitetsmiljöerna har Trafikverket tillsammans med akademierna tagit fram inriktningen för järnvägens forskning för tidsperioden 2021-2030. Tio excellensområden har definierats där akademierna kraftsamlar och bygger upp kunskap inom sina respektive styrkeområden.
JVTC vid Luleå tekniska universitet har fått ansvar över excellensområde 8 - Drift och underhåll, på grund av den forskning och innovation som har bedrivits vid centrumbildningen under många år.
Excellensskapande projekt enligt en av Trafikverket godkänd verksamhetsplan kommer att bedrivas i samverkan med andra akademiparter samt deltagande fortsätter inom Europeiska projekt inom Shift2Rail och kommande FoI-program Europe´s Rail.
Excellensområde 8 ska genomföra tillämpbar forskning, utbildning och innovation inom drift och underhåll för att stärka järnvägssystemet, dvs. infrastruktur och rullande materiel.
Driftsäkerhet är en grundläggande nödvändighet för svenska järnvägssystemets hållbarhet, tillförlitlighet, robusthet, punktlighet och kapacitet. Järnvägssystemets driftsäkerhet utgörs av dess funktionssäkerhet, underhållsmässighet och underhållssäkerhet. Att uppnå hög grad av driftsäkerhet fordrar optimering av de dessa tre aspekter, under hela järnvägssystemets livscykel.
Forskningen inom drift- och underhållsteknik fokuserar på att optimera ett systems driftsäkerhet under dess livslängd. Detta görs via effektivisering av drift- och underhållsprocesserna genom lämpliga underhållsstrategier som förutbestämt, tillståndsbaserat, prediktivt eller avhjälpande underhåll samt faktabaserat beslutsstöd.
Järnvägssystem i allmänhet och det svenska järnvägssystemet i synnerhet, inkluderande infrastruktur och rullande materiel, är ett komplext tekniskt system med ett stort antal komponenter och en bred heterogen intressentbild. Systemets komplicerade sammansättning, ökar komplexiteten i analys- och optimeringsprocessen.
JVTC är även medverkande i andra excellensområden, främst:
- Område 2: Hjulpar och bromssystem
- Område 3: Banteknik
- Område 4: Konst- och markbyggnad/Anläggningskonstruktioner (fokus på broar)
- Område 10: Järnvägssystemet
De svenska universitetsmiljöer som samverkar i Trafikverkets excellensområden är:
- Järnvägstekniskt centrum, Luleå tekniska universitet
- Charmec, Chalmers
- Järnvägsgruppen, Kungliga tekniska högskolan (KTH)
- Branschprogrammet KAJT (KTH, Linköpings universitet, Blekinge tekniska högskola, RISE, Uppsala universitet, Lunds universitet, VTI)
Utbildning inom underhåll för järnväg
Inom underhåll kan Luleå tekniska universitet erbjuda utbildning på flera olika nivåer:
Kurser:
Kurser inom Drift- och underhållsteknik
Samverkan, gästföreläsningar och projekt
Program:
Högskoleingenjör Underhållsteknik 180 hp
Master Underhållsteknik 120 hp
MOOC:
Maintenance Engineering
Livslångt lärande:
Vi kan skräddarsy program med varierande längd och innehåll
Uppdaterad:
Sidansvarig: Kontakta oss