Ändamålsbaserad ljudisolering i byggnader med stomme av KL-trä
Förslagna konstruktionslösningar ska ses just som förslag – en guide och vägledning till hur väggar och bjälklag kan konstrueras ut för att uppnå akustiska kravställningar vid olika tillämpningar.
Förslagens uppgivna prestanda beträffande ljudisoleringsförmågan är väl underbyggda i form av en kombination av analytiska beräkningar, mätningar i mockup och i labb, samt beprövade akustiska principer och erfarenheter. Trots det, finns en mängd olika faktorer som kan bidra till förändrad ljudisolering när någon av lösningarna tillämpas i verklig byggnad, faktorer som det här omöjligen kan tas hänsyn till fullt ut, utan i stället måste en individuell bedömning göras för varje enskilt tilltänkt objekt. Exempelvis är det sällan så att samtliga fyra väggar i ett rum är av exakt samma typ, rumsstorlekar och rumsvolymer påverkar därtill, infästning av KL-skivor med avseende på skruvar, beslag och vibrationsisolering behöver det tas mer detaljerad hänsyn till, och inverkan av installationer kan behöva beaktas.
De olika lokaländamålen, tillsammans med de olika ljudklassningsstandarderna, gör att kravet på ljudisolering uppvisar ett stort spann. Luftljudsisoleringen omfattar från Rw=44 (skolor, BBR) till DnT,w,50=60 (bostäder, klass A), medan motsvarande för stegljudsnivå är Ln,w=68 (kontor, BBR) till LnT,w,50=48 (bostäder, klass A). Den stora spridningen i krav får genomslag i olika konstruktionsprinciper och dimensionering hos de föreslagna lösningarna.
Praktisk erfarenhet saknas för flera av de förslagna konstruktionerna. Det finns emellertid ett behov i branschen av utarbetade lösningar med KL-trästomme som fungerar akustiskt för olika lokaltillämpningar. Det redovisade arbetet utgör ett steg i den riktningen, och med framtida mätresultat och erfarenheter från verkliga byggnader kan konstruktionslösningarna bekräftas och /eller justeras mot erforderlig ljudisolering.
Område: Industriellt träbyggande
Budget: 380 000 kr
Tid: januari 2021 – december 2022
Projektledare: Fredrik Ljunggren, Luleå tekniska universitet
Finansiering: Detta delprojekt finansierades av TCN
Uppdaterad: