
Främjande av hälsa och social interaktion för skolbarn med ljudöverkänslighet
Projektet syftar till att öka kunskapen om ljudöverkänsliga barns behov i skolan, presentera strategier för inkludering och bidra till att etablera nya riktlinjer för ljudmiljö i klassrum som syftar till att minimera stress och utanförskap.
Ljudöverkänslighet är ett tillstånd där vardagliga ljud upplevs som störande, smärtsamma eller outhärdligt starka för den drabbade individen och förekommer hos ungefär 8% av den svenska befolkningen. Ljudöverkänslighet kan ofta relateras till andra tillstånd som exempelvis neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, Williams syndrom, epilepsi, hörselnedsättning, huvudtrauma, stress & ångest, utbrändhet och biverkningar från mediciner.
Ljudöverkänslighet kan orsaka utanförskap i arbetslivet, skola och sociala aktiviteter vilket har en stor negativ inverkan på livskvalitet och delaktighet för de drabbade individerna. På grund av dåliga ljudmiljöer och stressiga livssituationer är ljudöverkänslighet ett växande problem.
En hypotes är att barn med ljudöverkänslighet är extra känsliga för högfrekvent buller som kan vara ohörbart för den vuxne lyssnaren. Eftersom hörselns känslighet skiljer sig mellan barn och vuxna missas dessa typer av ljud i dagens standarder som används för ljudmiljö i klassrum.
Vårt syfte är att identifiera barn med ljudöverkänslighet i ett antal skolor i region Norrbotten genom att använda oss av intervjuer och standardiserade frågeformulär. Vi önskar också ta reda på hur ljudöverkänslighet påverkar barnen socialt, lärandemässigt och psykologiskt och vad som görs idag för att främja deras delaktighet. Vidare vill vi undersöka ljudmiljöerna i de klassrum och gemensamhetsytor som dessa barn vistas i. Det önskade utfallet är att öka kunskapen om ljudöverkänsliga barns behov i skolan, presentera lyckade strategier för inkludering och bidra till att etablera nya riktlinjer för ljudmiljö i klassrum som syftar till att minimera stress och utanförskap, vilket främjar ett mer hälsosamt och attraktivt samhälle för den breda majoriteten.
Studien är en mixed method-design. För att undersöka förekomst och effekter av ljudöverkänslighet kommer frågeformulär och intervjuer att användas. Akustiska mätningar kommer att utföras för att undersöka ljudmiljöerna i skolorna. Psykoakustiska och elektrofysiologiska tester kommer att användas för att identifiera och karaktärisera de ljud som upplevs som särskilt störande för barn med ljudöverkänslighet. Vidare kommer undersökningsgrupperna genomgå hörseltester med syfte att undersöka hörselfunktionen hos dessa individer.
Projektet är ett samarbete mellan de olika forskningsområdena teknisk akustik, psykologi, maskininlärning, specialpedagogik och arbetsterapi. Den tvärvetenskapliga plattformen syftar till att angripa svårigheter med ljudöverkänslighet utifrån ett holistiskt perspektiv.
Kontakt
Örjan Johansson
- Professor tillika ämnesföreträdare
- 0920-491386
- orjan.johansson@ltu.se
- Örjan Johansson
Uppdaterad: