
Anders Franklin
Doktorand, Adjungerad universitetslektor
Forskningsämne: Pedagogik
Avdelning: Pedagogik, språk och ämnesdidaktik
Institutionen för hälsa, lärande och teknik
-
Luleå, C336
Om mig
Jag har en gymnasielärarexamen i filosofi, religion och engelska samt en fil.mag. i utbildningsvetenskap.
Mitt doktorandprojekt handlar om filosofiska samtal med elever med intellektuella funktionsnedsättningar i anpassad grundskola.
Jag undervisar i specialpedagogprogrammet, i lärarprogram (förskollärarprogrammet, grundlärarprogrammet och ämneslärarutbildningen), i UVK-kurser och KPU (kompletterande pedagogisk utbildning).
Jag har deltagit i flera skolutvecklings- och forskningsprojekt som har berört filosofiska samtal i olika kontexter, t.ex. det av vetenskapsrådet finansierade projektet "Utbildning för delaktighet: Att filosofera tillbaka ett 'nytt' liv efter förvärvad hjärnskada". Jag har bidragit på olika sätt i de olika projekten, bl.a. genom insamling av data, analys av data och genom att samtalsleda filosofiska samtal. Genom detta har jag arbetat i olika specialpedagogiska kontexter med bl.a. nyanlända gymnasieungdomar, grundskoleelever med svenska som andraspråk, elever med NPF-diagnoser och elever med dyslexidiagnoser.
Innan jag påbörjade mina doktorandstudier undervisade jag på gymnasiet (bland annat i filosofi, religion och svenska som andraspråk), och undervisade som adjunkt på LTU i vetenskapsteori och på fristående kurser i filosofi.