
Malin Wass
Biträdande professor
Forskningsämne: Psykologi
Avdelning: Hälsa, medicin och rehabilitering
Institutionen för hälsa, lärande och teknik
-
Luleå, A168
Forskning
Mitt främsta forskningsintresse handlar om utvecklingen av kognition, språk och läsförmåga hos olika grupper av barn, t.ex. barn med typisk utveckling, barn med hörselnedsättning och barn med lässvårigheter. Jag disputerade vid Linköpings Universitet 2009 med en avhandling om kognition och läsförmåga hos barn med grav hörselnedsättning/dövhet som använder cochleaimplantat (CI). Därefter har jag fördjupat mig inom barns lässtrategier och ett särskilt fokusområde är att förstå hur barn utvecklas från att läsa genom att ljuda ihop bokstäver till att direkt känna hela ord. Tillsammans med kollegor i vid LTU, Universitetet i Oslo och Lunds universitet bedriver jag ett VR-finansierat projekt om hur morfologisk träning kan påverka läsförmågan hos barn i åk 2. Jag deltar också i ett PRECISE-projekt som handlar om hur ljudöverkänslighet (hyperacusis) påverkar social situation och skolgång hos barn i åk fyra.
Undervisning (huvudsakligen)
- Kognitiv psykologi (kursansvarig)
- Utvecklingspsykologi (kursansvarig)
- Psykologiska aspekter på ledarskap och riskhantering (kursansvarig)
- Undervisning på Brandingenjörsprogrammet och Specialpedagogikprogrammet