
Samuel Hammarberg
Biträdande universitetslektor
Forskningsämne: Hållfasthetslära
Avdelning: Hållfasthetslära
Institutionen för teknikvetenskap och matematik
-
Luleå, E858
Om mig
Forskningsprojekt
För att reducera utsläpp av växthusgaser samt energiförbrukning för fordon krävs, bland annat, lättare fordonskomponenter. Ett sätt att uppnå detta är att konstruera komponenter där både material, fördelningen av material, samt geometrin är optimerade.
En geometrioptimering kan leda till komponenter med komplexa geometrier. Allt fler komponenttester sker med hjälp av numeriska metoder, exempelvis finita elementmetoden (FEM). På grund av detta är effektiva och tillförlitliga modeller eftersträvansvärt. För komplexa geometrier kan det därmed vara av intresse att reducera beräkningstiden genom så kallade homogeniserade modeller. För att beräkningstiden ska kunna reduceras medför homogeniseringen vissa förenklingar. Därmed är det viktigt att veta vilka fenomen som är av intresse och vilka som kan bortses från.
Nedan följer en beskrivning av forskningsprojektet LIGHTFe där ovanstående är i fokus.
LIGHTFe
Syftet med projektet är att ta fram numeriska metoder för att på ett beräkningsmässigt effektivt sätt kunna modellera och simulera stållaminat. Laminatet ska ha 30 % lägre densitet jämfört med solitt stål, och möta kraven på styvhet, krockegenskaper, och utmattning som ställs på fordons- och lastbilsindustrin.
En mer utförlig beskrivning av projektet finns på nedanstående länk: