Stefan Lundström
Professor
Forskningsämne: Svenska med didaktisk inriktning
Avdelning: Pedagogik, språk och ämnesdidaktik
Institutionen för hälsa, lärande och teknik
-
Luleå, A2212
Om mig
Jag är verksam som forskare, lärare och handledare vid Institutionen för hälsa, lärande och teknik. Min forskning handlar främst om lärande med utgångspunkt i fiktioner, i och utanför skolsammanhang. En stor del av den undervisning jag bedriver rör utbildning av svensklärare samt kurser inom lärarutbildningens utbildningsvetenskapliga kärna. Jag handleder också doktorander inom ämnesdidaktik. Sedan 2018 är jag föreståndare för forskarskolan Praktiknära skolforskning, PROFS Länk till annan webbplats..
Pågående forskningsprojekt
Jag driver forskningsprojektet ”Fiktion och lärande i det nya medielandskapet" tillsammans med Anette Svensson vid Malmö universitet. I projektet studeras ungdomars fritidsanvändning av fiktioner i olika medier med lärandeaspekter i särskilt fokus. Dessa resultat relateras sedan till skolans användning av fiktioner.
Projektet är en fortsättning på det tidigare projektet ”Berättelsens värden”, i vilket jag har studerat olika aspekter av dels vilka värden människor i olika åldrar ger de berättelser de använder i olika medier, dels vilka krav berättande i nya medier ställer på användarna. I materialet till detta projekt har spel i olika former varit framträdande och resultaten bidrar därför även till spelforskningsfältet.
Tillsammans med verksamma lärare har jag drivit och driver flera olika ULF-projektet, bland annat rörande hur elevers erfarenheter av medier och texter kan användas i skolan för ökat lärande och ökad motivation samt hur Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt med fokus på kollaborativt arbete ökar elevers agens i klassrummet.
Tidigare forskning och bakgrund
Mitt avhandlingsprojekt, Textens väg (2007), handlade om texturval i gymnasieskolans svenskämne och om ämnets styrdokument i den svenska skolan. Resultat från projektet finns även presenterade i antologin Makt, mening, motstånd (2009). Tidigare forskning har också avhandlat relationen mellan läroplansreformen 2011 och lärarutbildningen samt om lärarstudenters motiv för att börja utbildningen.
Intresset för mina forskningsområden härstammar från min bakgrund som gymnasielärare i svenska och historia, men också från ett långvarigt engagemang i ungdomskulturella yttringar, till exempel spel, film, tv och serier.