
Att utveckla sin digitala affärsmodell
Hur kan små och medelstora företag utveckla sina digitala affärsmodeller och hitta fram till rätt kundsegment? Och vilken hjälp behöver de för att skala upp så att de kan växa internationellt? Det här projektet undersöker just dessa frågor genom intervjuer och workshops med företag som möter liknande utmaningar. Arbetet inleddes med att över 40 norrländska små och medelstora företag intervjuades för att undersöka på vilka behov de har av stöd för att kunna utveckla affärsmodellen.
– Behoven handlar om att hitta rätt med sitt värdeerbjudande, att kunna formulera hur de löser kundens problem. Många av de mindre bolagen har startats med av personer med bakgrund inom teknisk forskning eller med hög teknisk kompetens, och de kan behöva stöd när det gäller att rätt nisch för sin teknologi och nå fram till kunden, säger David Sjödin, biträdande professor i Entreprenörskap och Innovation.
Projektet har fokuserat på norrländska företag som på olika sätt utnyttjar digitaliseringens möjligheter för att skapa nya produkter/lösningar. Många av dem har koppling till processindustrin och gruvindustrin eftersom dessa branscher är stora i norra Sverige, flera av dem vill växa även på en internationell marknad.
Två workshop-serier har hållits där totalt sju utvalda företag med liknande utmaningar har medverkat. Fler workshops planeras längre fram – projektet pågår fram till 2025. Ett av företagen som deltagit är Widefind, en startup som var en spin-out från forskningsgruppen i Advanced robotics vid Luleå tekniska universitet. De har utvecklat en teknik för att positionera objekt i inomhusmiljö och fick genom projektet hjälp att hitta sin nisch. Att förändra affärsmodellen blev en bra affär. Idag är bolaget uppköpta av Mobilaris och en del av deras verksamhet.
– För oss har Norrlandsnavets stöd varit ovärderligt. Vi uppmanades att jobba med vårt erbjudande och vår affärsmodell och att verkligen våga utforska olika idéer, även de vi avfärdat som alltför stora och alltför svåra. Det utmynnade i att vi valde en av dessa idéer och vågade ta den vidare för att komma fram till att den kan vara görbar - stor, men görbar, säger Markus Sjölund, vd för Widefind.
Tanken med workshopsen är att bygga kunskap om hur innovation och affärsutveckling bäst kan stöttas. En del i detta är själva mötet mellan företagen och möjligheten till idéutbyte samt en strukturerad kreativ miljö där man får tid och stöd för att hitta rätt och våga tänka nytt. Mellan träffarna får företagarna ”hemläxa” och möjlighet att fortsätta arbetet på egen hand, så även mellan träffarna pågår utvecklingen. Nästa workshopserie planeras till hösten 2024.
– Vi hoppas komma i kontakt företag med innovativa företag som vill hitta nya sätt att skapa värden, nå kunder och skala sin verksamhet säger Patricia Garcia, postdoktor i Entreprenörskap och Innovation
Kontakt
David Sjödin
- Biträdande professor
- 0920-491819
- david.sjodin@ltu.se
- David Sjödin
Uppdaterad:
Sidansvarig: Samverkan