Övningsskolor och övningsförskolor
Den verksamhetsförlagda utbildningen är en viktig del i lärarutbildningarna som ska ge studenter insikter i vad som förväntas i rollen som lärare och förskollärare samt ge ökade kunskaper och insikter som utmynnar i att väl förberedda och skickliga lärare och förskollärare utbildas.
Regeringen beslutade 2014 om en femårig försöksverksamhet med övningsskolor och övningsförskolor inom lärar- och förskollärarutbildningar och Luleå Tekniska Universitet var ett av femton lärosäten som deltog i försöksverksamheten. I UKÄ:s slutrapport framkom tre kvalitetsaspekter som bedömts ha bidragit till högre kvalitet i VFU: koncentration, kompetens och samverkan.
Sedan 2022 ska universiteten permanent använda sig av övningsskolor och övningsförskolor för den verksamhetsförlagda utbildningen enligt den nya texten i Förordning om utbildning till lärare och förskollärare 2 kap 10-12 § (Förordning (2021:1335 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.).
Vad är en övningsskola/övningsförskola?
En övningsskola eller övningsförskola är en eller flera skol- eller förskoleenheter inom grundskolan, gymnasieskolan, den kommunala vuxenutbildningen och förskolan. Detta innebär att det kan se olika ut beroende på kommunens storlek och hur verksamheten är organiserad. Verksamheten ska kännetecknas av god kvalitet gällande ledning, organisation och undervisning. En central punkt är samverkan mellan övningsskola/övningsförskola och lärosätet när det gäller lärarutbildning och skolutveckling. Studenter ska även ges inblick i praktiknära forskning.
En övningsskola eller övningsförskola är intresserad och beredd att ta emot flertalet studenter kontinuerligt. Koncentration av studenter ska eftersträvas. Målsättningen är att studenter ska göra en så stor del som möjligt av sin VFU vid en övningsskola eller övningsförskola. Syftet är ökad likvärdighet och ökad kvalitet för studenterna. Studenten ska därför under sin VFU möta handledare som har för studentens VFU relevant lärarutbildning samt utbildning inom handledarskap eller motsvarande.
Intresseanmälan
En övningsskola eller övningsförskola är intresserad av och beredd att ta emot flertalet studenter kontinuerligt. Verksamheten ska kännetecknas av god kvalitet gällande ledning, organisation och undervisning. Det ska finnas utbildade lärare med handledarkompetens och/eller förutsättningar ska ges för deltagande i handledarutbildning. En övningsskola eller övningsförskola kan utgöras av en eller flera enheter. Det är ett huvudmannaansvar att organisera för ett sådant område. Det innebär att ett antal verksamheter, till exempel ett antal förskolor eller ett skolområde bestående av flera stadier eller skolor kan utgöra en övningsskola/övningsförskola.
Intresserade huvudmän, kommunala såväl som fristående, kan ansöka om att delta i övningsskole- och övningsförskoleverksamheten i samarbete med Luleå tekniska universitet. Inkomna ansökningar behandlas löpande. När intresseanmälan kommit in kontaktas ni för fortsatt dialog.
Vid intresseanmälan, ange vilken kommun/skolhuvudman det gäller samt kontaktuppgifter till er.
Intresseanmälan skickas via e-post till monica.grape@ltu.se och helena.sundqvist@ltu.se
Övningsskolor och övningsförskolor
Följande skolor och förskolor är övningsskolor och övningsförskolor i samverkan med Luleå tekniska universitet:
Arjeplog
- Arjeplogs förskola
- Silverskolan (F-9)
Boden
- Björkdungen och Kyrkkläppens förskola
- Fagernäs förskola
- Förskolan Barncompaniet
- Hedforsens förskola
- Kristallkulans förskola
- Strandens och Rörvikens förskola
- Sävast förskolor
- Harads skola (F-6)
- Hedens skola (F-6)
- Mårängsskolan (F-6)
- Prästholmsskolan (F-6)
- Torpgärdsskolan (F-6)
- Brönjaskolan (7-9)
- Stureskolan (7-9)
Gällivare
- Maria förskola
- Regnbågens förskola
- Hedskolan (F-6)
- Sjöparkskolan (7-9)
Haparanda
- Framtidens förskola
- Aspstrandens skola (F-6)
Jokkmokk
- Kattens förskola
- Fjällbackens förskola
- Västra skolan (F-3)
- Östra skolan (4-9)
Kalix
- Nystads förskola
- Prismans förskola
- Djuptjärnsskolan (F-6)
- Manhemsskolan (7-9)
- Furuhedsskolan (Gy)
Luleå
- Bensby förskola
- Bergets förskola
- Bergstadens förskola
- Hällbackens förskola
- Kideus förskola
- Klippans förskola
- Kullens förskola
- Stenåsens förskola
- Svartöstadens förskola
- Ängens förskola
- Porsöskolan (F-6)
- Sunderbyskolan (F-6)
- Tallkronanskolan (F-6)
- Björkskataskolan (7-9)
- Residensskolan (7-9)
- Nya Läroverket (F-9)
- Luleå gymnasieskola
Pajala
- Jägarens förskola
- Backens förskola, Korpilombolo
- Smedskolan (F-3)
- Sattajärvi skola (F-6)
- Pajala Centralskola (4-9)
Piteå
- Strömnäsbackens förskola
- Backgårdsskolan (F-3)
- Böle skola (F-3)
- Svensby skola (F-3)
- Bergsviksskolan (F-6)
- Pitholmsskolan (4-9)
- Porsnässkolan (4-9)
- Solanderskolan (4-9)
- Hortlax skola (7-9)
- Strömbackaskolan (Gy)
Överkalix
- Förskolan Ängen
- Strandskolan (4-9)
Övertorneå
- Lyckebo förskola, Juoksengi
- Förskolan Silvertallen
- Svanstein skola Diamanten (F-9)
- Svarträvens skola (F-9)
- Gränsälvsgymnasiet
Aktuellt: Föreläsning om Samtalskompetens med Jaana Nehez samt träff för handledare 7/5 2025 15:00-16:45
Kontakt
Monica Grape
- Universitetslektor
- 0920-491085
- monica.grape@ltu.se
- Monica Grape
Helena Sundqvist
- Adjungerad universitetsadjunkt
- 0920-492264
- helena.sundqvist@ltu.se
- Helena Sundqvist
Uppdaterad:
Sidansvarig: Samverkan