Vi använder kakor, cookies, för att ge dig en förbättrad upplevelse, sammanställa statistik och för att viss nödvändig funktionalitet ska fungera på webbplatsen.
Kursen kombinerar olika utvecklingslogiker och modeller för hållbar produkt- och tjänstedesign genom praktiska exempel och övningar. Ett användarperspektiv är vägledande för alla moment.
Kursen utgår från det vidare begreppet av hållbarhet, dvs. ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet där både utvecklarnas och användarnas ansvar belyses genom ett helhetstänk i tidigt utvecklingsarbete. Relationen mellan god design och hållbarhet görs tydlig genom att introducera olika dimensioner av innovationsarbete. Diskussioner och samtal om produkters och tjänsters påverkan på människors liv och arbete ingår till viss del.Studenterna examineras genom skriftliga inlämningar av grupparbete och individuell reflektion. Muntliga presentationer ingår som en del av examinationen. För betyget G krävs att studenten visar förmåga att beskriva, tillämpa och reflektera över de för kursen centrala delarna.
Fronter används för kurskommunikation samt inlämning av individuella uppgifter och grupparbeten.
För programstudenter
LTU-40476
Öppen för sen anmälan!
Hållbar produkt- och tjänsteutveckling
Period 4 - 4, v. 13 2025 - v. 23 2025, schemamodul 2+3, LuleåNormalDagtid 50%Vår 2025
Kursen kombinerar olika utvecklingslogiker och modeller för hållbar produkt- och tjänstedesign genom praktiska exempel och övningar. Ett användarperspektiv är vägledande för alla moment.
Kursen utgår från det vidare begreppet av hållbarhet, dvs. ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet där både utvecklarnas och användarnas ansvar belyses genom ett helhetstänk i tidigt utvecklingsarbete. Relationen mellan god design och hållbarhet görs tydlig genom att introducera olika dimensioner av innovationsarbete. Diskussioner och samtal om produkters och tjänsters påverkan på människors liv och arbete ingår till viss del.Studenterna examineras genom skriftliga inlämningar av grupparbete och individuell reflektion. Muntliga presentationer ingår som en del av examinationen. För betyget G krävs att studenten visar förmåga att beskriva, tillämpa och reflektera över de för kursen centrala delarna.
Fronter används för kurskommunikation samt inlämning av individuella uppgifter och grupparbeten.