Vi använder kakor, cookies, för att ge dig en förbättrad upplevelse, sammanställa statistik och för att viss nödvändig funktionalitet ska fungera på webbplatsen.
I kursen ska studenterna fördjupa tidigare kunskaper om vetenskapsteori och vetenskapliga metoder med fokus på olika vetenskapsteoretiska traditioner samt olika datainsamlingsmetoder av relevans för ämnet hälsopromotion.
I kursen ska studenterna fördjupa tidigare kunskaper om vetenskapsteori och vetenskapliga metoder med fokus på olika vetenskapsteoretiska traditioner samt olika datainsamlingsmetoder av relevans för ämnet hälsopromotion. Efter genomgången kurs ska studenten utifrån vetenskaplig förankring, utifrån gällande lagar och förordningar samt ett forskningsetiskt perspektiv kunna:
Förklara och jämföra olika vetenskapsteoretiska perspektiv och forskningsansatser
Förklara och diskutera olika kvalitativa metoder utifrån ämnet hälsopromotion
Förklara och diskutera olika kvantitativa metoder utifrån ämnet hälsopromotion
Jämföra kvalitativa och kvantitativa forskningsansatser och välja metod/metoder för en vetenskaplig studie inom området hälsopromotion samt tillämpa ett forskningsetiskt resonemang utifrån formulering av en forskningsfråga
Denna kurs sökes som ett kurspaket med Hälsopromotion: Examensarbete, 15.0 hp
För programstudenter
LTU-33446
Hälsopromotion: Vetenskaplig teori och metod
Period 3 - 3, v. 4 2026 - v. 12 2026, ej modulsatt, LuleåDistansDagtid 100%Vår 2026
Period:Period 3 - 3, v. 4 2026 - v. 12 2026, ej modulsatt
Studieort:Luleå
Studieform:Dagtid 100%
Språk:Svenska
Träffar på studieort:Obligatoriska: 1
Genomförande:Inneveckor
Anmälningskod:LTU-33446
Förkunskapskrav:Grundläggande behörighet samt Högskoleexamen med inriktning mot hälsovägledning
I kursen ska studenterna fördjupa tidigare kunskaper om vetenskapsteori och vetenskapliga metoder med fokus på olika vetenskapsteoretiska traditioner samt olika datainsamlingsmetoder av relevans för ämnet hälsopromotion.
I kursen ska studenterna fördjupa tidigare kunskaper om vetenskapsteori och vetenskapliga metoder med fokus på olika vetenskapsteoretiska traditioner samt olika datainsamlingsmetoder av relevans för ämnet hälsopromotion. Efter genomgången kurs ska studenten utifrån vetenskaplig förankring, utifrån gällande lagar och förordningar samt ett forskningsetiskt perspektiv kunna:
Förklara och jämföra olika vetenskapsteoretiska perspektiv och forskningsansatser
Förklara och diskutera olika kvalitativa metoder utifrån ämnet hälsopromotion
Förklara och diskutera olika kvantitativa metoder utifrån ämnet hälsopromotion
Jämföra kvalitativa och kvantitativa forskningsansatser och välja metod/metoder för en vetenskaplig studie inom området hälsopromotion samt tillämpa ett forskningsetiskt resonemang utifrån formulering av en forskningsfråga
Denna kurs sökes som ett kurspaket med Hälsopromotion: Examensarbete, 15.0 hp