Praktiknära forskning och utveckling i skola och förskola
7,5 högskolepoäng, fortsättningskurs på grundnivå, P0067P
Kursen ger dig som lärare, respektive rektor, redskap och färdigheter att själv bedriva respektive leda praktiknära skolforskning. Den meriterar dig till 7.5 högskolepoäng.
Du får lära dig att
- tillämpa teorier och metoder för praktiknära forskning i förskolans och skolans praktik
- visa praktiska färdigheter i att studera respektive leda studier i den egna praktiken
- diskutera, problematisera och värdera hur ämnesdidaktik och pedagogik genomsyrar lärares arbete i undervisning och praktiknära forskning
Kursen innehåller teorier och metoder för praktiknära skolforskning, problematisering av bärande begrepp, tillämpning av forskningsresultat i skolans praktik, studier i egen praktik, forskningsbaserad undervisning som lärandeobjekt samt specifika utmaningar i den svenska arktiska kontexten.
Kursen ges som distansutbildning och är flexibelt utlagd med 5 sändningspass i realtid, med eget arbete mellan samt en avslutande campusträff. Genomförandet sker i form av seminarier, inläsning, föreläsning, workshop, eget forskningsbaserat utvecklingsarbete och erfarenhetsutbyte. Kursen förutsätter möjlighet att beforska verksamhet i skola och förskola. Kursdeltagaren förväntas ha eller skaffa tillgång till skolverksamhet.
Föreläsningar ges med verktyget Zoom. Dator med interntuppkoppling krävs för att genomföra kursen.
Anmälan till fristående kurs
LTU-14201
Öppen för sen anmälan!
Praktiknära forskning och utveckling i skola och förskola
Period 1 - 4, v. 36 2025 - v. 23 2026, ej modulsatt, LuleåDistansEftermiddagstid 12%Höst 2025
Erbjuds som fristående kurs.
7,5 högskolepoäng, fortsättningskurs på grundnivå, P0067P
Kursen ger dig som lärare, respektive rektor, redskap och färdigheter att själv bedriva respektive leda praktiknära skolforskning. Den meriterar dig till 7.5 högskolepoäng.
Du får lära dig att
- tillämpa teorier och metoder för praktiknära forskning i förskolans och skolans praktik
- visa praktiska färdigheter i att studera respektive leda studier i den egna praktiken
- diskutera, problematisera och värdera hur ämnesdidaktik och pedagogik genomsyrar lärares arbete i undervisning och praktiknära forskning
Kursen innehåller teorier och metoder för praktiknära skolforskning, problematisering av bärande begrepp, tillämpning av forskningsresultat i skolans praktik, studier i egen praktik, forskningsbaserad undervisning som lärandeobjekt samt specifika utmaningar i den svenska arktiska kontexten.
Kursen ges som distansutbildning och är flexibelt utlagd med 5 sändningspass i realtid, med eget arbete mellan samt en avslutande campusträff. Genomförandet sker i form av seminarier, inläsning, föreläsning, workshop, eget forskningsbaserat utvecklingsarbete och erfarenhetsutbyte. Kursen förutsätter möjlighet att beforska verksamhet i skola och förskola. Kursdeltagaren förväntas ha eller skaffa tillgång till skolverksamhet.
Föreläsningar ges med verktyget Zoom. Dator med interntuppkoppling krävs för att genomföra kursen.
Anmälan till fristående kurs
LTU-14201
Öppen för sen anmälan!
Praktiknära forskning och utveckling i skola och förskola
Period 1 - 4, v. 36 2025 - v. 23 2026, ej modulsatt, LuleåDistansEftermiddagstid 12%Höst 2025
Erbjuds som fristående kurs.
Kontakt
Ulrika Bergmark
- Professor, Excellent lärare
- 0920-491036
- ulrika.bergmark@ltu.se
- Ulrika Bergmark
Uppdaterad: