Vi använder kakor, cookies, för att ge dig en förbättrad upplevelse, sammanställa statistik och för att viss nödvändig funktionalitet ska fungera på webbplatsen.
Kursen vänder sig till dig som vill fördjupa dina kunskaper om specialpedagogisk forskning och praktik för barn och elever med särskild begåvning.
Kursen behandlar empirisk forskning kring särskiljande drag hos barn och elever med särskild begåvning samt rekommenderade specialpedagogiska arbetssätt för att möta deras behov samt förebygga och hantera svårigheter som kan uppstå. Begreppen barn med särskild begåvning och elever med särskild begåvning diskuteras. Studenten har möjlighet till egen inriktning efter intresse och i samråd med undervisande lärare. Kursen genomförs med hjälp av föreläsningar, seminarier och självständiga studier. Kursen ges på kvartsfart som distanskurs via distansöverbryggande teknik. Nätuppkoppling, webbkamera samt hörlurar och mikrofon är krav för deltagande.
Anmälan till fristående kurs
LTU-14200
Anmälan öppnar 2025-03-17
Barn och elever med särskild begåvning
Period 1 - 2, v. 36 2025 - v. 3 2026, ej modulsatt, OrtsoberoendeDistansDagtid 25%Höst 2025
Period:Period 1 - 2, v. 36 2025 - v. 3 2026, ej modulsatt
Studieort:Ortsoberoende
Studieform:Dagtid 25%
Språk:Svenska
Genomförande:Kursen genomförs utan obligatoriska campusträffar men med ett obligatoriskt tillfälle à 1-2 dagar och två icke-obligatoriska tillfällen á 1-2 dagar via zoom. Kursen ges på distans med föreläsningar, seminarier och självständiga studier.
Anmälningskod:LTU-14200
Anmälan öppnar:2025-03-17
Sista ansökningsdag:2025-04-15
Förkunskapskrav:Behörighet: Examen på grundnivå som omfattar minst 180 högskolepoäng eller annan motsvarande examen eller utbildning som bedöms som relevant. Språkkrav: Svenska 3
Kursen vänder sig till dig som vill fördjupa dina kunskaper om specialpedagogisk forskning och praktik för barn och elever med särskild begåvning.
Kursen behandlar empirisk forskning kring särskiljande drag hos barn och elever med särskild begåvning samt rekommenderade specialpedagogiska arbetssätt för att möta deras behov samt förebygga och hantera svårigheter som kan uppstå. Begreppen barn med särskild begåvning och elever med särskild begåvning diskuteras. Studenten har möjlighet till egen inriktning efter intresse och i samråd med undervisande lärare. Kursen genomförs med hjälp av föreläsningar, seminarier och självständiga studier. Kursen ges på kvartsfart som distanskurs via distansöverbryggande teknik. Nätuppkoppling, webbkamera samt hörlurar och mikrofon är krav för deltagande.
Period 1 - 2, v. 36 2025 - v. 3 2026, ej modulsatt, OrtsoberoendeDistansDagtid 25%Höst 2025
Period:Period 1 - 2, v. 36 2025 - v. 3 2026, ej modulsatt
Studieort:Ortsoberoende
Studieform:Dagtid 25%
Språk:Svenska
Genomförande:Kursen genomförs utan obligatoriska campusträffar men med ett obligatoriskt tillfälle à 1-2 dagar och två icke-obligatoriska tillfällen á 1-2 dagar via zoom. Kursen ges på distans med föreläsningar, seminarier och självständiga studier.
Anmälningskod:LTU-14200
Anmälan öppnar:2025-03-17
Sista ansökningsdag:2025-04-15
Förkunskapskrav:Behörighet: Examen på grundnivå som omfattar minst 180 högskolepoäng eller annan motsvarande examen eller utbildning som bedöms som relevant. Språkkrav: Svenska 3