Ekonomi, organisation och företagande
Hos oss kan du sätta ihop din egen ekonomiutbildning genom att välja bland de kurser som intresserar just dig. På så sätt kan du hitta din alldeles egna inriktning och nisch på arbetsmarknaden.
Vi erbjuder ett stort urval av kurser med fokus på bland annat organisationer, ledarskap, entreprenörskap, marknadsföring och miljöfrågor.
I våra grundläggande kurser inom nationalekonomi, som är ett av våra huvudområden, får du svar på frågor som. Vad händer när Riksbanken höjer reporäntan? Varför är vissa länder rika och vissa fattiga?
Att ha kunskaper inom ekonomi är alltid en fördel, oavsett utbildningsfokus, och många av våra kurser lämpar sig för dig som saknar tidigare kunskaper i området. Ett exempel på detta är vår kurs där du får jobba med ditt eget varumärke för att bli attraktivare på arbetsmarknaden. Genom att analysera dina styrkor och svagheter får du självkännedom och klarhet i vem du är och vart du vill nå. På så sätt kan du kan sätta upp specifika och mätbara mål för både privatliv och karriär.
78 träffar
- Kurs - Avancerad nivå - 7,5 Hp
Ledning av innovationsmiljöer
Kursen behandlar verktyg och modeller för att leda och organisera innovativa processer i olika typer av innovativa miljöer.
- Kurs - Grundnivå - 7,5 Hp
Entreprenörskap och affärsplanering
Affärsplanering är en central aktivitet i att starta och driva ett företag. I kursen får du möjlighet att utveckla och träna dina förmågor att identifiera, utveckla och kommunicera affärsmöjligheter genom affärsplanering.
- Kurs - Grundnivå - 15 Hp
Examensarbete i företagsekonomi, specialisering ledarskap och affärsutveckling, kandidat
Kursen innebär att studenten skriver en uppsats inom ämnesområdet ledarskap och affärsutveckling. Ett centralt innehåll i kursen är att lösa ostrukturerade problem med hjälp av företagsekonomiska teorier, modeller och tillämpningar.
- Kurs - Grundnivå - 7,5 Hp
Affärsmodellsutveckling
Kursen har ett strategiskt lednings- och ett organisatoriskt perspektiv på affärsmodellsutveckling; vad en affärsmodell är, hur det analyseras, och hur affärsmodellsinnovation kan genomföras.
- Kurs - Grundnivå - 7,5 Hp
Ledarskap i praktiken
Kursen utgår från ett praktiskt ledarskapsperspektiv. Fokus ligger på faktorer som direkt eller indirekt påverkar ledarskapet - och rollen som ledare - på operativ nivå.
- Kurs - Grundnivå - 7,5 Hp
Affärsplanering och nyföretagande
Kursen behandlar affärsplanering genom nyföretagande. Kunskaper inom företagsekonomi integreras med syfte att identifiera, utveckla och kommunicera affärsmöjligheter. Marknad, konkurrenter och ekonomi analyseras och affärsidéer utvecklas.
- Kurs - Avancerad nivå - 30 Hp
Examensarbete i industriell ekonomi, innovation och strategisk affärsutveckling, civilingenjör
Kursens övergripande mål är att studenten skall öva, utveckla och visa färdigheter i att tillämpa teori och metod för att lösa ostrukturerade problem med relevans för en yrkesverksamhet som civilingenjör Industriell ekonomi.
- Kurs - Avancerad nivå - 30 Hp
Examensarbete civilekonom, inriktning företagsekonomi, specialisering ledarskap och affärsutveckling
Kursen innebär att studenten skriver en uppsats inom ämnesområdet ledarskap och affärsutveckling. Ett centralt innehåll i kursen är att lösa ostrukturerade problem med hjälp av företagsekonomiska teorier, modeller och tillämpningar.
- Kurs - Avancerad nivå - 7,5 Hp
Bolagsstyrning
Kursen har ett internationellt perspektiv på bolagsstyrning. I kursen introduceras bolagsstyrning från ett företags och ett macro perspektiv. Dessutom behandlar kursen hur bolagsstyrning kan förbättras och rollen av andra stakeholder.
- Kurs - Grundnivå - 7,5 Hp
Strategisk ledning
Globaliseringen tillsammans med den snabba tekniska utvecklingen ställer nya krav på den strategiska kompetensen i dagens organisationer. Förmågan att utveckla och implementera strategier för verksamheten blir därför helt avgörande för framgång.
- Kurs - Grundnivå - 7,5 Hp
Corporate Social Responsibility, CSR
Corporate Social Responsibility (CSR) behandlar företags etik och moral, d.v.s. deras sociala agerande. I kursen belyses hur företag kan agera socialt ansvarsfullt utifrån goda och dåliga exempel.
- Kurs - Avancerad nivå - 7,5 Hp
Industriell försäljning och inköp
Kursen ger en fördjupad förståelse för försäljningens strategiska betydelse för industriföretag.
- Kurs - Avancerad nivå - 7,5 Hp
Strategier för global marknadsföring
Kursen behandlar globaliseringen av marknader och hur detta påverkar marknadsföringsstrategier.
- Kurs - Avancerad nivå - 30 Hp
Examensarbete i industriell ekonomi, industriell marknadsföring, civilingenjör
Kursens övergripande mål är att studenten skall öva, utveckla och visa färdigheter i att tillämpa teori och metod för att lösa ostrukturerade problem med relevans för en yrkesverksamhet som civilingenjör Industriell ekonomi.
- Kurs - Avancerad nivå - 15 Hp
Strategier för digital marknadsföring
Det här är en kurs i digital marknadsföring som omfattar både teoretiska och praktiska läraktiviteter. I kursen behandlas marknadsföring via sökmotorer, webbplatsoptimering, marknadsföring i sociala medier, e-postmarknadsföring och digital analys.
- Kurs - Grundnivå - 7,5 Hp
Ekonometri
Ekonometri är ett av de verktyg ekonomer använder för att kvantifiera och analysera olika ekonomiska samband. Att kunna tillämpa ekonometri är idag någonting som arbetsgivare efterfrågar allt mer.
- Kurs - Grundnivå - 7,5 Hp
Samhällsekonomi för lärare
Kursen ger grundläggande kunskaper om hur marknadsekonomin fungerar, med särskilt fokus på förutsättningarna i den svenska ekonomin.
- Kurs - Grundnivå - 15 Hp
Examensarbete i nationalekonomi, kandidat
Examensarbetet är den avslutande delen av din kandidatutbildning i nationalekonomi där du självständigt tillämpar den kunskap som du fått under utbildningens gång. Val av uppsatsämne är relativt fritt.
- Kurs - Grundnivå - 7,5 Hp
Finansiell ekonomi
Kursen är på fortsättningsnivå och behandlar finansiella instrument – aktier, obligationer, optioner och terminer – utifrån ett privat investerarperspektiv.
- Kurs - Grundnivå - 7,5 Hp
Nationalekonomi B, Makroteori
Kursen är avsedd för dig som läst grundläggande makroekonomi och vill ha en djupare förståelse för hur en liten öppen ekonomi som Sverige påverkas av finans- och penningpolitiska beslut i Sverige och vår omvärld.