Ekonomi, organisation och företagande
Hos oss kan du sätta ihop din egen ekonomiutbildning genom att välja bland de kurser som intresserar just dig. På så sätt kan du hitta din alldeles egna inriktning och nisch på arbetsmarknaden.
Vi erbjuder ett stort urval av kurser med fokus på bland annat organisationer, ledarskap, entreprenörskap, marknadsföring och miljöfrågor.
I våra grundläggande kurser inom nationalekonomi, som är ett av våra huvudområden, får du svar på frågor som. Vad händer när Riksbanken höjer reporäntan? Varför är vissa länder rika och vissa fattiga?
Att ha kunskaper inom ekonomi är alltid en fördel, oavsett utbildningsfokus, och många av våra kurser lämpar sig för dig som saknar tidigare kunskaper i området. Ett exempel på detta är vår kurs där du får jobba med ditt eget varumärke för att bli attraktivare på arbetsmarknaden. Genom att analysera dina styrkor och svagheter får du självkännedom och klarhet i vem du är och vart du vill nå. På så sätt kan du kan sätta upp specifika och mätbara mål för både privatliv och karriär.
89 träffar
- Kurs - Grundnivå - 7,5 Hp
Lean produktion
- Kurs - Grundnivå - 2 Hp
Projekt & Projektledning
- Kurs - Avancerad nivå - 30 Hp
Examensarbete i industriell ekonomi, innovation och strategisk affärsutveckling, civilingenjör
Kursens övergripande mål är att studenten skall öva, utveckla och visa färdigheter i att tillämpa teori och metod för att lösa ostrukturerade problem med relevans för en yrkesverksamhet som civilingenjör Industriell ekonomi.
- Kurs - Avancerad nivå - 15 Hp
Examensarbete i nationalekonomi, magister
Examensarbetet är den avslutande delen av din utbildning där du självständigt tillämpar den kunskap som du fått under utbildningens gång. Val av uppsatsämne är relativt fritt.
- Kurs - Avancerad nivå - 7,5 Hp
Avancerad projektledning
Genomgång av vetenskapliga artiklar och litteratur inom projektledning. Med bas från de riktlinjer för studium som presenteras i dessa arbeten och i litteratur studeras verkliga projekt.
- Kurs - Avancerad nivå - 7,5 Hp
Strategiskt projektarbete
Kursen genomförs som ett fiktivt konsultföretag som arbetar mot en extern uppdragsgivare. Studenterna arbetar självständigt i mindre grupper (tre personer) och avrapporterar veckovis i både skriftlig och muntlig form.
- Kurs - Avancerad nivå - 30 Hp
Examensarbete i industriell ekonomi, industriell marknadsföring, civilingenjör
Kursens övergripande mål är att studenten skall öva, utveckla och visa färdigheter i att tillämpa teori och metod för att lösa ostrukturerade problem med relevans för en yrkesverksamhet som civilingenjör Industriell ekonomi.
- Kurs - Avancerad nivå - 7,5 Hp
Förhandlingar och affärssamtal
Kursens mål är att utveckla studenternas kunskaper om försäljning och förhandling samt erbjuda praktisk träning i förmågan att genomföra affärssamtal och förhandlingar.
- Kurs - Avancerad nivå - 7,5 Hp
Industriella marknader och nätverk
Kursens mål är att studenten ska erhålla kunskaper i industriell marknadsföring med fokus på nätverk och relationsbyggande på industriella marknader, inköpsbeteende och försäljningsaktiviteter med engelska som arbetsspråk.
- Kurs - Grundnivå - 7,5 Hp
Försäljning och etik
Kursen Försäljning och etik innehåller teorier om försäljning och hur man på ett effektivt sätt kan planera, genomföra och följa upp säljaktiviteter. Kursen tar också upp etik och hur etiska begrepp och förhållningssätt kan påverka säljarbetet.
- Kurs - Avancerad nivå - 30 Hp
Examensarbete i industriell ekonomi, industriell logistik, civilingenjör
Kursens övergripande mål är att studenten skall öva, utveckla och visa färdigheter i att tillämpa teori och metod för att lösa ostrukturerade problem med relevans för en yrkesverksamhet som civilingenjör Industriell ekonomi.
- Kurs - Avancerad nivå - 7,5 Hp
Logistik 2
Kursen syftar till att ge studenten kunskaper inom logistik, processtyrning och styrning av värdekedjor.
- Kurs - Avancerad nivå - 7,5 Hp
Operationsanalys
Kursen syftar till att ge studenten kunskaper om matematiska modeller för komplexa problem som uppstår vid ledning/styrning av system av människor, maskiner, material och/eller pengar inom t ex industri, affärsverksamhet, förvaltning och försvar.
- Kurs - Grundnivå - 22,5 Hp
Fastighetsförmedling 2, inklusive självständigt arbete
Kursen är en av de avslutande kurserna på fastighetsmäklarprogrammet där studenterna ska tillämpa de kunskaper de har lärt sig i de obligatoriska kurser som föregår denna kurs. Det huvudsakliga målet är att studenten ska kunna genomföra en självständig fastighetsförmedling.
- Kurs - Avancerad nivå - 30 Hp
Examensarbete civilekonom, inriktning företagsekonomi, specialisering marknadsföring
Kursens fokus ligger på färdigheter i att tillämpa teori och metod för att lösa ostrukturerade problem som är väsentliga i en yrkesverksamhet som företagsekonom inom området marknadsföring.
- Kurs - Grundnivå - 15 Hp
Examensarbete i nationalekonomi, kandidat
Examensarbetet är den avslutande delen av din kandidatutbildning i nationalekonomi där du självständigt tillämpar den kunskap som du fått under utbildningens gång. Val av uppsatsämne är relativt fritt.
- Kurs - Avancerad nivå - 30 Hp
Examensarbete civilekonom, inriktning nationalekonomi
Kursens fokus ligger på färdigheter i att tillämpa teori och metod för att lösa ostrukturerade problem som är väsentliga i en yrkesverksamhet som ekonom inom området nationalekonomi.
- Kurs - Avancerad nivå - 30 Hp
Examensarbete civilekonom, inriktning företagsekonomi, specialisering redovisning och styrning
Kursens fokus ligger på färdigheter i att tillämpa teori och metod för att lösa ostrukturerade problem som är väsentliga i en yrkesverksamhet som företagsekonom inom området redovisning och styrning.
- Kurs - Grundnivå - 15 Hp
Examensarbete i företagsekonomi, specialisering redovisning och styrning, kandidat
Kursen innebär att studenten skriver en uppsats inom ämnesområdet Redovisning och styrning. Ett centralt innehåll i kursen är att lösa ostrukturerade problem med hjälp av företagsekonomiska teorier, modeller och tillämpningar.
- Kurs - Grundnivå - 15 Hp
Examensarbete i företagsekonomi, specialisering marknadsföring, kandidat
Kursen innebär att studenten skriver en uppsats inom ämnesområdet marknadsföring. Ett centralt innehåll i kursen är att lösa ostrukturerade problem med hjälp av företagsekonomiska teorier, modeller och tillämpningar.