Ekonomi, organisation och företagande
Hos oss kan du sätta ihop din egen ekonomiutbildning genom att välja bland de kurser som intresserar just dig. På så sätt kan du hitta din alldeles egna inriktning och nisch på arbetsmarknaden.
Vi erbjuder ett stort urval av kurser med fokus på bland annat organisationer, ledarskap, entreprenörskap, marknadsföring och miljöfrågor.
I våra grundläggande kurser inom nationalekonomi, som är ett av våra huvudområden, får du svar på frågor som. Vad händer när Riksbanken höjer reporäntan? Varför är vissa länder rika och vissa fattiga?
Att ha kunskaper inom ekonomi är alltid en fördel, oavsett utbildningsfokus, och många av våra kurser lämpar sig för dig som saknar tidigare kunskaper i området. Ett exempel på detta är vår kurs där du får jobba med ditt eget varumärke för att bli attraktivare på arbetsmarknaden. Genom att analysera dina styrkor och svagheter får du självkännedom och klarhet i vem du är och vart du vill nå. På så sätt kan du kan sätta upp specifika och mätbara mål för både privatliv och karriär.
90 träffar
- Kurs - Grundnivå - 7,5 Hp
Västvärldens moderna ekonomiska historia
Kursen behandlar marknadsekonomins, kapitalismens och de globala marknadernas framväxt och funktionssätt från 1800-talets mitt och fram till idag. Kursen lägger sin tonvikt vid västvärlden.
- Kurs - Grundnivå - 7,5 Hp
Försäljning och etik
Kursen Försäljning och etik innehåller teorier om försäljning och hur man på ett effektivt sätt kan planera, genomföra och följa upp säljaktiviteter. Kursen tar också upp etik och hur etiska begrepp och förhållningssätt kan påverka säljarbetet.
- Kurs - Grundnivå - 7,5 Hp
Jag som varumärke
Kursen ges i samarbete med Career Center och behandlar hur man genomför en situationsanalys av en person som ett varumärke och hur man kan sätta specifika och mätbara mål för både karriär och livet.
- Kurs - Grundnivå - 15 Hp
Examensarbete i företagsekonomi, specialisering marknadsföring, kandidat
Kursen innebär att studenten skriver en uppsats inom ämnesområdet marknadsföring. Ett centralt innehåll i kursen är att lösa ostrukturerade problem med hjälp av företagsekonomiska teorier, modeller och tillämpningar.
- Kurs - Avancerad nivå - 15 Hp
Examensarbete i nationalekonomi, magister
Examensarbetet är den avslutande delen av din utbildning där du självständigt tillämpar den kunskap som du fått under utbildningens gång. Val av uppsatsämne är relativt fritt.
- Kurs - Avancerad nivå - 30 Hp
Examensarbete civilekonom, inriktning nationalekonomi
Kursens fokus ligger på färdigheter i att tillämpa teori och metod för att lösa ostrukturerade problem som är väsentliga i en yrkesverksamhet som ekonom inom området nationalekonomi.
- Kurs - Avancerad nivå - 7,5 Hp
Naturresursekonomi
Kursen ger fördjupade kunskaper om hur vi utvinner våra ändliga och förnybara naturresurser, som exempelvis mineraler och skog, samt vilka faktorer som påverkar dessa marknaders funktionssätt.
- Kurs - Grundnivå - 7,5 Hp
Samhällsekonomi för lärare
Kursen ger grundläggande kunskaper om hur marknadsekonomin fungerar, med särskilt fokus på förutsättningarna i den svenska ekonomin.
- Kurs - Grundnivå - 15 Hp
Examensarbete i nationalekonomi, kandidat
Examensarbetet är den avslutande delen av din kandidatutbildning i nationalekonomi där du självständigt tillämpar den kunskap som du fått under utbildningens gång. Val av uppsatsämne är relativt fritt.
- Kurs - Grundnivå - 7,5 Hp
Finansiell ekonomi II
Är du intresserad av finansiella marknader och hur dessa fungerar kan denna kurs vara något för dig.
- Kurs - Grundnivå - 7,5 Hp
Finansiell ekonomi, introduktion
Kunskaper om finansiella produkter och investeringar blir allt viktigare. Det gäller både för privatpersonen som vill trygga en god framtid och ekonomen som jobbar på bank eller ett exportföretag.
- Kurs - Grundnivå - 7,5 Hp
Samhällsekonomi inom fastighetsförmedling
Detta är en kurs för dig som vill eller som redan arbetar inom fastighetssektorn, tex med fastighetsförmedling. Här lär du dig samhällsekonomi och hur priser på fastigheter bestäms.
- Kurs - Grundnivå - 7,5 Hp
Internationell marknadsföring
Kursens handlar om marknadsföring på internationella marknader och syftar till att ge studenten förmåga att kritiskt granska och utnyttja teorier inom internationell marknadsföring.
- Kurs - Avancerad nivå - 7,5 Hp
Industriell försäljning och inköp
Kursen ger en fördjupad förståelse för försäljningens strategiska betydelse för industriföretag.
- Kurs - Avancerad nivå - 7,5 Hp
Hållbar strategisk marknadsföring
Baserat på ett företags övergripande affärsstrategi, inklusive hållbarhetsstrategi, kommer studenterna i denna kurs att utveckla marknadsföringsstrategier för att skapa konkurrensfördelar för organisationer på en industriell marknad.
- Kurs - Avancerad nivå - 30 Hp
Examensarbete i industriell ekonomi, industriell marknadsföring, civilingenjör
Kursens övergripande mål är att studenten skall öva, utveckla och visa färdigheter i att tillämpa teori och metod för att lösa ostrukturerade problem med relevans för en yrkesverksamhet som civilingenjör Industriell ekonomi.
- Kurs - Avancerad nivå - 30 Hp
Examensarbete civilekonom, inriktning företagsekonomi, specialisering marknadsföring
Kursens fokus ligger på färdigheter i att tillämpa teori och metod för att lösa ostrukturerade problem som är väsentliga i en yrkesverksamhet som företagsekonom inom området marknadsföring.
- Kurs - Avancerad nivå - 7,5 Hp
Förhandlingar och affärssamtal
Kursens mål är att utveckla studenternas kunskaper om försäljning och förhandling samt erbjuda praktisk träning i förmågan att genomföra affärssamtal och förhandlingar.
- Kurs - Avancerad nivå - 7,5 Hp
Industriella marknader och nätverk
Kursens mål är att studenten ska erhålla kunskaper i industriell marknadsföring med fokus på nätverk och relationsbyggande på industriella marknader, inköpsbeteende och försäljningsaktiviteter med engelska som arbetsspråk.