Ekonomi, organisation och företagande
Hos oss kan du sätta ihop din egen ekonomiutbildning genom att välja bland de kurser som intresserar just dig. På så sätt kan du hitta din alldeles egna inriktning och nisch på arbetsmarknaden.
Vi erbjuder ett stort urval av kurser med fokus på bland annat organisationer, ledarskap, entreprenörskap, marknadsföring och miljöfrågor.
I våra grundläggande kurser inom nationalekonomi, som är ett av våra huvudområden, får du svar på frågor som. Vad händer när Riksbanken höjer reporäntan? Varför är vissa länder rika och vissa fattiga?
Att ha kunskaper inom ekonomi är alltid en fördel, oavsett utbildningsfokus, och många av våra kurser lämpar sig för dig som saknar tidigare kunskaper i området. Ett exempel på detta är vår kurs där du får jobba med ditt eget varumärke för att bli attraktivare på arbetsmarknaden. Genom att analysera dina styrkor och svagheter får du självkännedom och klarhet i vem du är och vart du vill nå. På så sätt kan du kan sätta upp specifika och mätbara mål för både privatliv och karriär.
79 träffar
- Kurs - Avancerad nivå - 7,5 Hp
Industriell försäljning och inköp
Kursen ger en fördjupad förståelse för försäljningens strategiska betydelse för industriföretag.
- Kurs - Avancerad nivå - 7,5 Hp
Marknadsundersökningar för affärsbeslut
Kursen behandlar marknadsinformationens roll i företag och hur marknadsundersökningar kan användas vid affärsbeslut. Hela processen från formulering av affärsproblemet till kommunikation av undersökningsresultaten studeras och övas.
- Kurs - Avancerad nivå - 30 Hp
Examensarbete i industriell ekonomi, industriell marknadsföring, civilingenjör
Kursens övergripande mål är att studenten skall öva, utveckla och visa färdigheter i att tillämpa teori och metod för att lösa ostrukturerade problem med relevans för en yrkesverksamhet som civilingenjör Industriell ekonomi.
- Kurs - Avancerad nivå - 30 Hp
Examensarbete civilekonom, inriktning företagsekonomi, specialisering marknadsföring
Kursens fokus ligger på färdigheter i att tillämpa teori och metod för att lösa ostrukturerade problem som är väsentliga i en yrkesverksamhet som företagsekonom inom området marknadsföring.
- Kurs - Grundnivå - 22,5 Hp
Fastighetsförmedling 2, inklusive självständigt arbete
Kursen är en av de avslutande kurserna på fastighetsmäklarprogrammet där studenterna ska tillämpa de kunskaper de har lärt sig i de obligatoriska kurser som föregår denna kurs. Det huvudsakliga målet är att studenten ska kunna genomföra en självständig fastighetsförmedling.
- Kurs - Grundnivå - 15 Hp
Examensarbete i företagsekonomi, specialisering marknadsföring, kandidat
Kursen innebär att studenten skriver en uppsats inom ämnesområdet marknadsföring. Ett centralt innehåll i kursen är att lösa ostrukturerade problem med hjälp av företagsekonomiska teorier, modeller och tillämpningar.
- Kurs - Grundnivå - 7,5 Hp
Jag som varumärke
I kursen analyserar studenten sitt personliga varumärke och utvecklar en strategi för att identifiera jobbmöjligheter och få en mer framgångsrik karriär. Teorier inom varumärkesbyggande och marknadsföring tillämpas på en person som varumärke.
- Kurs - Avancerad nivå - 7,5 Hp
Tjänstemarknadsföring
I kursen analyseras design, produktion och marknadsföring av tjänster ur både kundens och det producerande företagets perspektiv. Ett centralt tema i kursen är tjänstekvalitet.
- Kurs - Avancerad nivå - 7,5 Hp
Customer Relationship Management
Kursen fokuserar på de strategiska, analytiska och operationella aspekterna av Customer Relationship Management, huvudsakligen från ett säljare–köpare-perspektiv.
- Kurs - Avancerad nivå - 30 Hp
Examensarbete civilekonom, inriktning företagsekonomi, specialisering ledarskap och affärsutveckling
Kursen innebär att studenten skriver en uppsats inom ämnesområdet ledarskap och affärsutveckling. Ett centralt innehåll i kursen är att lösa ostrukturerade problem med hjälp av företagsekonomiska teorier, modeller och tillämpningar.
- Kurs - Grundnivå - 15 Hp
Examensarbete i företagsekonomi, specialisering ledarskap och affärsutveckling, kandidat
Kursen innebär att studenten skriver en uppsats inom ämnesområdet ledarskap och affärsutveckling. Ett centralt innehåll i kursen är att lösa ostrukturerade problem med hjälp av företagsekonomiska teorier, modeller och tillämpningar.
- Kurs - Grundnivå - 7,5 Hp
Finansiell ekonomi, introduktion
Kunskaper om finansiella produkter och investeringar blir allt viktigare. Det gäller både för privatpersonen som vill trygga en god framtid och ekonomen som jobbar på bank eller ett exportföretag.
- Kurs - Avancerad nivå - 30 Hp
Examensarbete civilekonom, inriktning företagsekonomi, specialisering redovisning och styrning
Kursens fokus ligger på färdigheter i att tillämpa teori och metod för att lösa ostrukturerade problem som är väsentliga i en yrkesverksamhet som företagsekonom inom området redovisning och styrning.
- Kurs - Avancerad nivå - 7,5 Hp
Internationell finansiell management
Kursens mål är att erbjuda studenten grundläggande kunskaper och verktyg vad gäller finansiering och finansiella instrument för investeringsbeslut på internationella marknader.
- Kurs - Grundnivå - 7,5 Hp
Finansiell ekonomi II
Är du intresserad av finansiella marknader och hur dessa fungerar kan denna kurs vara något för dig.
- Kurs - Avancerad nivå - 7,5 Hp
Strategiskt projektarbete
Kursen genomförs som ett fiktivt konsultföretag som arbetar mot en extern uppdragsgivare. Studenterna arbetar självständigt i mindre grupper (tre personer) och avrapporterar veckovis i både skriftlig och muntlig form.
- Kurs - Grundnivå - 7,5 Hp
Fastighetsvärdering
Kursen ska bl.a. ge kursdeltagarna förmåga att förklarade olika teoretiska ramarna och kunna beskriva/förklarade de vanligaste värderingsbegreppen, metoderna och situationerna vid fastighetsvärdering.
- Kurs - Grundnivå - 15 Hp
Examensarbete i företagsekonomi, specialisering redovisning och styrning, kandidat
Kursen innebär att studenten skriver en uppsats inom ämnesområdet Redovisning och styrning. Ett centralt innehåll i kursen är att lösa ostrukturerade problem med hjälp av företagsekonomiska teorier, modeller och tillämpningar.
- Kurs - Grundnivå - 7,5 Hp
Samhällsekonomi för lärare
Kursen ger grundläggande kunskaper om hur marknadsekonomin fungerar, med särskilt fokus på förutsättningarna i den svenska ekonomin.