Ekonomi, organisation och företagande
Hos oss kan du sätta ihop din egen ekonomiutbildning genom att välja bland de kurser som intresserar just dig. På så sätt kan du hitta din alldeles egna inriktning och nisch på arbetsmarknaden.
Vi erbjuder ett stort urval av kurser med fokus på bland annat organisationer, ledarskap, entreprenörskap, marknadsföring och miljöfrågor.
I våra grundläggande kurser inom nationalekonomi, som är ett av våra huvudområden, får du svar på frågor som. Vad händer när Riksbanken höjer reporäntan? Varför är vissa länder rika och vissa fattiga?
Att ha kunskaper inom ekonomi är alltid en fördel, oavsett utbildningsfokus, och många av våra kurser lämpar sig för dig som saknar tidigare kunskaper i området. Ett exempel på detta är vår kurs där du får jobba med ditt eget varumärke för att bli attraktivare på arbetsmarknaden. Genom att analysera dina styrkor och svagheter får du självkännedom och klarhet i vem du är och vart du vill nå. På så sätt kan du kan sätta upp specifika och mätbara mål för både privatliv och karriär.
79 träffar
- Kurs - Grundnivå - 7,5 Hp
Marknadsföring, grundkurs
Kursen ger grundläggande kunskaper i marknadsföring, främst avseende förhållanden inom konsumentmarknaden.
- Kurs - Grundnivå - 7,5 Hp
Nationalekonomi A, Mikroteori
Varför är en CD skiva så dyr och varför bekämpar skivbolagen fildelning? Kursen i mikroteori ger dig kunskap om ekonomins funktionssätt så att du kan svara på denna och liknande frågor.
- Kurs - Grundnivå - 7,5 Hp
Ledning och organisation av affärsverksamhet
Kursen vänder sig till den som vill få en förståelse för organisationer som fenomen och de frågor och problem som organisationer har att hantera.
- Kurs - Grundnivå - 7,5 Hp
Nationalekonomi, Resursfördelningsteori
Kursens mål är att ge fördjupade kunskaper i mikroekonomisk teori samt förmåga att tillämpa dessa kunskaper på aktuella problemställningar.
- Kurs - Grundnivå - 7,5 Hp
Samhällsekonomi inom fastighetsförmedling
Detta är en kurs för dig som vill eller som redan arbetar inom fastighetssektorn, tex med fastighetsförmedling. Här lär du dig samhällsekonomi och hur priser på fastigheter bestäms.
- Kurs - Grundnivå - 7,5 Hp
Redovisning och styrning
Kursen behandlar utformning av styrsystem för organisationer med olika verksamheter och inriktningar. Den innehåller även avsnitt där samband mellan ekonomistyrningens utformning och beteendeeffekter analyseras.
- Kurs - Avancerad nivå - 7,5 Hp
Strategies for e-Business
Kursens mål är att utveckla studentens förståelse för hur e-Business påverkar möjligheter och förutsättningar för affärsutveckling och verksamhetsutveckling ur ett ledningsperspektiv.
- Kurs - Grundnivå - 7,5 Hp
Effektivt ledarskap
Kursen utgår från ledarens perspektiv. Fokus ligger på faktorer som direkt/indirekt påverkar ledarskapsprocessen på operativ nivå, och rollen som ledare.
- Kurs - Grundnivå - 7,5 Hp
Modeller för intern styrning
Kursen behandlar olika metoder och modeller för företagets lönsamhetsplanering. Centrala inslag är kostnadsfördelning och investeringskalkylering på olika nivåer.
- Kurs - Avancerad nivå - 7,5 Hp
Marketing Management
Kursen behandlar ledning av marknadsföringsfunktionen i företag med fokus på begrepp och teorier som utgör grunden för beslutsfattande inom marknadsföring.
- Kurs - Avancerad nivå - 7,5 Hp
Avancerad projektledning
Kursen behandlar hur man självständigt och i grupp med andra planerar och leder projekt.
- Kurs - Grundnivå - 7,5 Hp
Nationalekonomi B, Makroteori
Kursen är avsedd för dig som läst grundläggande makroekonomi och vill ha en djupare förståelse för hur en liten öppen ekonomi som Sverige påverkas av finans- och penningpolitiska beslut i Sverige och vår omvärld.
- Kurs - Grundnivå - 7,5 Hp
Kvalitetsutveckling - värderingar, arbetssätt och verktyg: Grundkurs
Att förbättra kvaliteten på varor och tjänster blir allt viktigare för såväl privata företag som offentlig sektor. Kvalitetsarbete innebär att finna effektiva arbetssätt och att skapa nöjda kunder.
- Kurs - Grundnivå - 7,5 Hp
Miljö- och kvalitetsrevision
Grunderna i kvalitets- & miljöledning, internationella standarder som berör miljö- och kvalitetsrevision, genomförande av miljö- eller kvalitetsrevision i såväl teori som praktik (i verkligt företag).
- Kurs - Grundnivå - 22,5 Hp
Fastighetsförmedling 2, inklusive självständigt arbete
Kursen är en av de avslutande kurserna på fastighetsmäklarprogrammet där studenterna ska tillämpa de kunskaper de har lärt sig i de obligatoriska kurser som föregår denna kurs. Det huvudsakliga målet är att studenten ska kunna genomföra en självständig fastighetsförmedling.
- Kurs - Grundnivå - 7,5 Hp
Försäljning och etik
Kursen Försäljning och etik innehåller teorier om försäljning och hur man på ett effektivt sätt kan planera, genomföra och följa upp säljaktiviteter. Kursen tar också upp etik och hur etiska begrepp och förhållningssätt kan påverka säljarbetet.
- Kurs - Grundnivå - 7,5 Hp
Fastighetsvärdering
Kursen ska bl.a. ge kursdeltagarna förmåga att förklarade olika teoretiska ramarna och kunna beskriva/förklarade de vanligaste värderingsbegreppen, metoderna och situationerna vid fastighetsvärdering.
- Kurs - Avancerad nivå - 7,5 Hp
Strategier för global marknadsföring
Kursen behandlar globaliseringen av marknader och hur detta påverkar marknadsföringsstrategier.
- Kurs - Avancerad nivå - 7,5 Hp
Cross-cultural management
Kursen behandlar, teoretiskt och praktiskt, internationella organisationers agerande på mångkulturella marknader och hur man kan organisera verksamheten i mångkulturella team.
- Kurs - Avancerad nivå - 7,5 Hp
Marknadsundersökningar för affärsbeslut
Kursen behandlar marknadsinformationens roll i företag och hur marknadsundersökningar kan användas vid affärsbeslut. Hela processen från formulering av affärsproblemet till kommunikation av undersökningsresultaten studeras och övas.