
7 februari 2024
Möjlighet att mötas skapar inkluderande lekplatser
En inkluderande lekplats ger möjlighet till lek för alla barn, inklusive barn med funktionsnedsättning. En ny avhandling beskriver olika perspektiv på lek och inkludering. Den sociala aspekten är nyckeln till att skapa en inkluderande lekplats – att barn kan träffas och leka tillsammans. Att involvera användarna i designprocessen är avgörande, barnen tycker inte alltid som vuxna tror.
Lek är en viktig del av ett barns liv. Ur ett arbetsterapeutiskt och aktivitetsvetenskapligt perspektiv ses lek som en central sysselsättning för barn. Lekplatser är viktiga arenor för lek, men ibland har de hinder som utestänger barn med funktionsnedsättningar. Målet med en inkluderande lekplats är att även barn med funktionsnedsättning ska kunna delta.
I en ny doktorsavhandling i arbetsterapi har Ines Wenger undersökt inkluderande lekplatser ur användarnas och leverantörernas perspektiv. Enligt henne är det viktigaste för att skapa en inkluderande lekplats att fokusera på den sociala aspekten.
– Det är viktigare att utforma en lekplats där barnen kan leka tillsammans än att fokusera på den fysiska lekutrustningen. Den sociala miljön måste vara utgångspunkten, säger Ines Wenger.
Social inkludering viktigt för lek
Lekvärde är en viktig parameter i forskningen. Den beskriver hur rik upplevelse en viss lek ger ett barn.
– De sociala aspekterna är mycket viktiga för barns upplevelser av lekvärde. Det finns ingen skillnad mellan barn med eller utan funktionsnedsättning, de uttrycker behov av samma upplevelser. Men barn med funktionsnedsättningar exkluderas ofta, fortsätter Ines Wenger.
En lekplats sociala inkludering skapas inte bara av hur inkluderande utrustningen är, utan av hela atmosfären. Saker som tillgång till parkering, kollektivtrafik, toaletter, vatten och skugga bidrar till att skapa en välkomnande atmosfär.
– Att inkludera naturen ger också lekvärde och bidrar till en välkomnande miljö. Detta är särskilt viktigt för städer. Ett träd, sand, vatten, en stock eller en sten kan ha ett stort lekvärde, säger Ines Wenger.
Vuxna vet inte alltid vad barn behöver
För att utforma en lekplats som är inkluderande och ger lekvärde är det viktigt att involvera olika användargrupper i ett tidigt skede.
– Vi vuxna tror att vi vet vad barn behöver, men ibland skiljer sig våra tolkningar från hur barnen beskriver sina upplevelser och vilken betydelse leken har för dem. Att designa tillsammans med användaren ger dig en inblick i vad som är viktigt för dem. Det kan också vara ett sätt att ena samhället.
I sin forskning har Ines Wenger också tittat på hur man kan tillämpa universell design på lekplatser. Universell design innebär att miljöer eller produkter görs tillgängliga och användbara för alla, oavsett särskilda behov.
– För mig är det ultimata målet att tillämpa universell design på lekplatser. Det skulle innebära att alla lekplatser skulle vara inkluderande, säger Ines Wenger.
Doktorsavhandlingen är en del av det internationella projektet P4Play Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., och Ines Wenger
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. har varit knuten till Luleå tekniska universitet, University College Cork och Zurich University of Applied Sciences.
Stadsparken i Luleå exempel på inkluderande lekplats
Maria Prellwitz är biträdande professor i arbetsterapi vid Luleå tekniska universitet och handledare för doktorsavhandlingen. Även hon har undersökt inkluderande lekplatser i sin forskning.
– Lekplatsen i Stadsparken i centrala Luleå är ett exempel på en lekplats som i stor utsträckning är inkluderande. Men det finns också exempel på nybyggda svenska lekplatser som inte alls är inkluderande, som till exempel helt utestänger barn i rullstol, säger hon.
Hon håller med om slutsatserna i doktorsavhandlingen.
– Att involvera de som ska använda lekplatsen i ett tidigt skede av utformningen, och fokusera på de sociala aspekterna är viktigt för att ge alla barn möjlighet att leka.
Kontakt
Maria Prellwitz
- Biträdande professor, Internationell samordnare
- 0920-493861
- maria.prellwitz@ltu.se
- Maria Prellwitz