Maskinelement - forskning inom tribologi: smörjning, nötning och friktion
Vid forskningsämnet maskinelement finns världsledande forskarkompetens inom området tribologi - det vill säga smörjning, nötning och friktion.
Slitage och friktion på produktionsutrustning, bilar och maskiner av olika slag orsakar varje år skador för tiotals miljarder kronor. I basindustrin utgör ungefär hälften av driftskostnaderna kostnader för underhåll relaterat till slitage och friktion.
Tribologiforskarna vid Luleå tekniska universitet arbetar nära företagen för att lösa problem relaterade till smörjning, nötning och friktion. Våra samarbetspartners är exempelvis Scania, BorgWarner, Volvo Construction Equipment, SKF, Gestamp HardTech, Shell, Bosch Rexroth med flera.
Friktion och slitage orsakar problem som hög energiförbrukning och produktionsstopp inom industrin. Tribologiforskarna vid Luleå tekniska universitet har som mål att söka svar till tribologiska frågeställingar för att möjliggöra utveckling av nya produkter och processer.

Ny adjungerad professor förenar idrott och teknik
Med en bakgrund inom fysiologi, biomekanik och olympisk toppidrott vill han fördjupa kopplingen mellan människokroppen och tekniska system.

Rekordår för maskinelement – tio doktorander disputerade 2024
Maskinelement har haft ett exceptionellt år – tio doktorander har under 2024 avslutat sina avhandlingar.

Ny avdelningschef vill stärka ämnets roll i den gröna omställningen
Pär Marklund, professor i maskinelement, har nyligen tillträtt som avdelningschef och ser fram emot att driva forskningen framåt i en tid där teknik och hållbarhet går hand i hand.
Notiser
-
Bosch-Rexroth besökte universitetet
En delegation från Bosch-Rexroth besökte nyligen Luleå tekniska universitet och forskare från tre institutioner. Under besöket fick gruppen ta del av laboratorier och ny forskning vid lärosätet.
Uppdaterad:
Sidansvarig: Kontakta oss