Lärares arbetsvillkor i tider av konkurrens, val och privatisering
Projektets fullständiga namn: Lärares arbetsvillkor i tider av konkurrens, val och privatisering: en jämförelse mellan Sverige och Australien
Det är känt att den som lider av kognitiva nedsättningar, till exempel demens, också faller oftare. Men det finns sparsamt med forskning om kopplingen mellan hjärnans kognitiva funktioner och balans. Nu vill forskarna ta reda på mer om hur sambandet ser ut hos äldre. Dessutom undersöks om ett träningsprogram som inkluderar både träning av balans och av hjärnans funktioner förbättrar försökspersonernas resultat.
– Vi vill se om vi får ytterligare en positiv effekt av träningen genom att lägga till träning av kognitiv förmåga, säger Jimmy Falk, doktorand i fysioterapi.
Fallolyckor är vanligt bland äldre. U
I Australien har utbildningssektorn sedan länge karaktäriserats av privata alternativ, vilket innebär att vi kan lära av att jämföra med den kontexten. I detta projekt fokuseras lärares arbetsvillkor i relation till organisering av arbetet och anställningsvillkor, i ljuset av nuvarande privatiserings-, marknadiserings-, val- och konkurrensagendor. Projektet utgör ett systerprojekt till det FORTE-projektet, och är en jämförande studie kring hur lärare upplever sina arbetsvillkor i Sverige respektive Australien.
Projektet omfattar även forskarutbyten, på junior och senior nivå. Karolina Parding leder projektet, men även Anna Berg-Jansson samt Mats Jakobsson ingår i den svenska delen av projektteamet. Samarbetspartners i Australien är University of Sydney samt Curtin University; Curtin Business School. Projektet finansieras av STINT och pågår mellan 2014-2020.
ungefär en av tre över 65 faller varje år, vilket kan få stora konsekvenser.
– Förutom fysiska skador och dödsfall orsakar fallolyckor också en rädsla hos många äldre. Det finns risk för en ond spiral där rädsla för att falla leder till inaktivitet och isolering, säger Jimmy Falk.
Uppdaterad: