
Bothnian Green Logistic Corridor, BGLC
Bothnian Green Logistic Corridor, BGLC
Luleå tekniska universitet ingår som partner i det strategiskt viktiga transportprojektet Bothnian Green Logistic Corridor, BGLC.
Det huvudsakliga målet för projektet är en ökad integration mellan Barentsområdet och norra Skandinavien och Östersjöområdet samt Centraleuropa. Projektet ska arbeta för nya intelligenta transportlösningar och effektiva logistiska transportkedjor.
Infrastrukturens betydelse för den regionala ekonomin ska studeras och samverkan ska stärkas mellan olika aktörer:
- Det ska bli spännande att närmare studera hur vi med utvecklade metoder för samverkan i planering och beslutsfattande kan förbättra transportkedjorna, säger Kristina L Nilsson, Charlotta Johansson och Maria Öberg i forskargruppen Arkitektur.
Projektet beviljades av EU:s Östersjöprogram den 8 juni 2011 med en budget på 4,8 Milj Euro (motsvarar cirka 45 miljoner kronor). Projektet har 29 parter från 5 länder (Sverige, Finland, Norge, Polen och Tyskland) och är det största av de åtta projekt som beviljades medel. Av den totala budgeten på cirka 4,8 miljoner Euro medfinansierar Östersjöprogrammet cirka 3,2 miljoner Euro.
Luleå tekniska universitet deltar från Arkitektur samt Järnvägstekniskt centrum, och den budgeten omfattar 200 000 Euro (motsvarar cirka 1,9 miljoner kronor) under åren 2011-2014.
Förutom Luleå tekniska universitet ingår bland annat KTH, Region Västerbotten, Länsstyrelsen Norrbotten, Sundsvalls kommun, Region Blekinge, Trafikverket, Uleåborgs stad, Narviks hamn, finska kommunikations-ministeriet (departementet) i projektet. En stor mängd associerade partners deltar också (totalt 58 stycken), till exempel LKAB, Boliden, Volvo m.fl.

Bothnian Green Logistic Corridor, BGLC
Botniska korridoren är en strategiskt viktig länk i Europas godstransportsystem. Den går på såväl svensk som finsk sida och binder samman öst-västliga och nord-sydliga axlar över gränserna mellan Sverige, Finland, Norge och Ryssland.
Korridoren får också en viktig betydelse för de öst-västliga transportstråken exempelvis Finland-Sundsvall-Östersund-Trondheim, Vasa- Umeå-Mo i Rana, Northern Axis (Narvik - Haparanda - Torneå - S:t Petersburg) samt söderut; Karlskrona - Gdyna och Trelleborg - Rostock.
Att utveckla nya klimatsmarta transportlösningar bidrar till flera samhällsvinster: arbetsmarknaderna fungerar betydligt effektivare, näringslivets konkurrenskraft förbättras, befintliga samhällsinvesteringar kan nyttjas effektivt, klimateffekterna blir betydligt fördelaktigare.
Uppdaterad: