Cykling och gående vid större vägar
På grund av tendensen att alltfler cyklar längre sträckor, samt att fler hållplatser flyttas ut från bycentrum till kringfartsleder uppmärksammas alltfler problem för gående och cyklister till och längs större vägar allt större. De nya glesa 2+1 vägarna genererar typiskt dessa problem.
Syftet är att beskriva typer av problem som finns samt att utvärdera enkelt genomförbara lösningar för att öka säker och attraktiv tillgänglighet för gående och cyklister till och längs större vägar.
Metod
- Erfarenhetsåterföring av genomförda åtgärder
- Studier av internationella exempel
- Fokusgruppintervjuer om tänkbara åtgärder
- Analyser av RES för att belysa nuvarande pendlingsresor
- GIS-analyser för att belysa potentialen när det gäller gång- och cykelresor till hållplatser och cykelpendling.
- Intervjustudier av gående och cyklister för att till exempel belysa tillgänglighet, samt synbarhetsproblematiken under den mörka årstiden
- Fokusgruppsdiskussioner om förslag på förbättringar.
Projektet finansierades inom Trafikverkets SNE-RPD Centre of Excellence – Road, Planning and Design under perioden 2010-2012 och var ett samarbete mellan Ramböll, VTI, LTU och LTH.
Trafikverkets utvecklingsdatabas Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Forskningsrapport
LTU rapport
Delrapport 1
Sammanställning av workshops
Delrapport 2
Analys av RES och TSU92
Delrapport 3
Erfarenhetsåterföring av genomförda åtgärder
VTI rapport
Några aspekter på anläggning, drift och underhåll samt kostnader för GC-lösningar vid större vägar
Delrapport 5
Potential till ökat cyklande och gående vid större vägar
Delrapport 7
Workshop 2 – diskussion kring åtgärder
Uppdaterad: