VRUITS - Vulnerable Road Users Intelligent Transport Systems
EU-stöd till forskning om oskyddade trafikanter.
Med nya intelligenta transportsystem, ITS, har olyckorna minskat inom hela EU främst genom säkrare infrastruktur och modern säkerhetsutrustning för fordon. För de oskyddade trafikanterna som fotgängare och cyklister är dock olycksriskerna oförändrade.
I europeiska stadsområden representerar fotgängare som omkommer mer än 35% av alla dödsolyckor. Motorcyklister och mopedister står för 16% av dödsfallen vilket är mycket högt i förhållande till antalet mc i trafiken. Tillsammans står fotgängare, motorcyklister, mopeder och cyklister för 68% av de omkomna i stadsområden. En vanlig typ av olycka är korsningsolyckor där fordonsförare inte har upptäckt den gående, cyklisten, mopedisten eller motorcyklisten i tid.
Vad är det LTU ska undersöka i detta projekt ?
- Det är trafikanters framkomlighet och komfort vi ska studera, och vilka effekter vi får i samhället om mer ITS införs i trafikmiljön. Det som avses är beteendeförändringar hos olika grupper av oskyddade trafikanter t.ex. Antal resor, Antalet kilometer man reser, Restid, och Antal trafikanter av specifikt färdsätt. De typer av system som studeras är t.ex. sensorer i fordon som varnar fordonsföraren för att kollidera med en gående och cyklist, eller system som används av cyklister för att varna för fordon i närheten, säger Charlotta Johansson.
Vilka metoder kommer ni att använda?
- Eftersom det är studier av ITS system som inte ännu används och system som finns, men ännu inte är vanliga I samhället så handlar det om att skatta effekten av framtida system, eller framtida användandet av dessa system. Det vi då använder är expertbedömningar av framtida system, och brukares skattningar av effekten av dessa system.
Hur lång tid brukar det ta innan forskningsresultat av detta slag kan implementeras i vår trafikmiljö ?
- I studien ingår att studera vilken effekt införandet av ITS i den urbana trafikmiljön har år 2020 och 2030 avseende gående, cyklisters, mopedister och motorcykelförares säkerhet, trygghet och framkomlighet. Men det bygger på att ITS blir mer vanligt i samhället och trenden är också den, avslutar Charlotta Johansson.
Oskyddade trafikanter på landsbygd
Tidigare har LTU forskat på situationen för oskyddade trafikanter på landsbygd men då på uppdrag av Trafikverket.
VRUITS = Improving safety and mobility of Vulnerable Road Users through ITS applications
Uppdaterad: