Multiscale-studie av vidhäftningsbrott i trågbroar som utsätts för utmattningsbelastning
Trågbroar utsätts för cyklisk belastning från trafik, vilket leder till trötthetsfel över tid.
Bakgrund
Trågbroar utsätts för cyklisk belastning från trafik, vilket över tid kan leda till utmattningsbrott. Vidhäftningsbrott för armering är en av de vanligaste brottyperna i betongkonstruktioner som utsätts för utmattning. Integration av data leder till bättre förståelse och prediktiva modeller. Vid studie av vidhäftning kan molekylär dynamik (MD)-simuleringar ge insikter om beteendet hos bindningen på atomär nivå. Svepelektronmikroskopi (SEM) är ett kraftfullt verktyg för att undersöka mikrostrukturen hos material. SEM gör det möjligt för forskare att visualisera ytan av betong och armeringsstänger vid hög förstoring, vilket ger värdefull information om bindningens skick och potentiella felmekanismer. Fullskaliga experiment utförs på brostrukturer för att validera resultaten från beräkningar och laboratorieexperiment. Dessa experiment ger möjlighet att observera beteendet vid vidhäftningsbrott under verkliga förhållanden och kan förbättra utvecklingen av riktlinjer för design och underhållsförfaranden. Genom att använda dessa metoder kan forskare få en djupare förståelse för vidhäftningsbrott i trågbroar under utmattningsbelastning, vilket kan hjälpa till att förbättra design och underhåll av dessa kritiska konstruktionsdelar.
Syfte & mål
Syftet är att analysera brottmekanismer i olika skala för vidhäftningsbrott i trågbroar under utmattningsbelastning.
Målet är att undersöka mekanismerna för vidhäftningsbrott och identifiera faktorer som bidrar till brott, att hitta likheter för vidhäftningsmekanismer i olika skala, att föreslå en kvantitativ analysmodell och att bedöma hur utmattning påverkar beteendet vid vidhäftningsbrott.
Forskare
Gabriel Sas, Chao Wang, Jaime Gonzalez, Yongming Tu och Jie Cao
Kontakt
Gabriel Sas
- Professor tillika ämnesföreträdare
- 0920-493835
- gabriel.sas@ltu.se
- Gabriel Sas
Uppdaterad: