Vågformsdistorsion under 150 kHz
Det är konstaterat att det uppstår övertoner i järnvägens kraftmatningssystem. Övertoner utgörs av spänning och ström med annan frekvens än grundtonen (16,7 Hz). Genom att övertoner förekommer i kraftmatningsnätet förvrängs spänningens och strömmens vågform som därmed kommer att avvika från den önskade sinusformen.
Vi behöver utvärdera hur denna vågformsdistorsion uppkommer, hur den sprids, vad konsekvenserna kan vara och vilka åtgärder som kan vidtas för att få kontroll över fenomenet. Om detta är möjligt blir det lättare att ha kontroll på hur nära till exempel en större musikanläggning vi kan bygga och vilka krav vi ska ställa på avstånd, skärmning eller filter i vår anläggning.
Det är alltid mer kostnadseffektivt att kunna åtgärda dessa fenomen i ett tidigt stadium och motverka att vi hamnar i en juridisk diskussion efter färdigbyggd anläggning.
Finansiering: Trafikverket.
Projektdeltagare: Sarah Rönnberg, Mats Wahlberg, Rafael De Souza Salles, Tommy Hjertberg.
Uppdaterad: