
Optimering av metoden lätt bankpålning med träpålar
Optimering av metoden lätt bankpålning med träpålar
Målet med projektet är att optimera designen av geosyntetförstärkta träpålade bankar, även kallad lätt bankpålning med träpålar. Projektet finansieras av Branschsamverkan i Grunden.
Klimatförändringarna innebär att miljövänligare grundläggningsteknik behövs. Djupgrundläggningar med betong- och stålpålar kräver en stor åtgång av ändliga resurser. Trafikverket införde i.o.m. TK Geo 13 en standard för lätt bankpålning med träpålar av obehandlat timmer (även kallad Norrlandspålning) som ett alternativ till den typiska bankpålningen. Träpålning är inte bara miljlvövänligare än betong- och stålpålning, utan även billigare och därmed en hållbarare lösning. Dimensioneringskraven innebär dock fortfarande en relativt stor åtgång av timmer, och frågan lyftes om kraven på största pålavståndet kan ökas för att minska resursåtgången. Syftet med den här studien är således att utvärdera och optimera nuvarande standard för lätt bankpålning med fokus på pålgruppen. Simuleringar med finita elementmetoden har utförts av en träpålad vägbank med rent mantelburna pålar samt mantelburna pålar med viss spetsbärförmåga. Pålgrupperna har modellerats med olika pålavstånd i både kvadratiskt och triangulärt pålningsmönster. Enligt gällande standard ska ett triangulärt pålningsmönster användas. De numeriska resultaten har sedan jämförts med resultaten från ett flertal analytiska metoder, bland annat Carlssonmetoden som rekommenderas i TR Geo 13. Faktorerna som använts vid optimeringen har innefattat främst sättningarna i banken samt lastfördelningen i pålgruppen och den geosyntetiska armeringen, i relation till resursåtgången.
Kontakt
Per Gunnvard
- Biträdande universitetslektor
- 0920-493582
- per.gunnvard@ltu.se
- Per Gunnvard
Uppdaterad: