Snow Management
Innovationsledning och kunskapsöverföring från traditionell industri till turism-och besöksnäringen. Ett särskilt fokus ligger på överföring av metoder och teknik från byggbranschen för att öka lönsamheten i företag snö turismen.
Turistnäringen i allmänhet och snö och skidåkning i synnerhet industrin står inför stora utmaningar på grund av det förändrade klimatet. Ett allt varmare klimat gör det svårt att garantera en förutsägbar start och underhåll av snö säsongen. Trots klimatförändringar, till marknadens behov och kundernas betalningsvilja fortfarande är mycket höga och en enorm möjlighet är vidöppen för dem som, trots varmare vintrar, kan leverera kvalitetssäkrade snö produkter.
Genom att beakta det skidindustrin ur ett industriellt perspektiv och snö som en värdefull och ovanlig råvara, öppnar fältet för nya sätt att tänka. Innovation innebär att "gå till något nytt." Men något som är nytt i ett företag kan vara gammal och beprövad i en annan. I synnerhet är det byggbranschen som liknar snön branschen på många sätt. Till exempel, både sektorer använder stora mängder av maskiner för att bearbeta och flytta massorna till en viss nivå av kvalitet. Bygga med betong har vissa likheter med konstruktioner av snö. Logistiken på ett byggföretag ligger nära liknar ett skidområde.
Med fokus på innovation management och kunskapsöverföring, bygg- och anläggningsindustrin undersöks för teknik och tänkande som kan tillämpas på skidindustrin. Troligtvis metoder för överlevnad för snön industrin finns i redan existerande tänkande och teknik inom andra branscher.
Forskare
Stefan Mårtensson
Handledare: Sven Knutsson och Tommy Edeskär
Uppdaterad: