
Tolkning av dynamisk mätning
Projektet syftar till att studera hur frekvensdata som används för att upptäcka defekter i spår och ballast också kan användas för att beskriva bankens egenskaper för större avsnitt.
Utvecklingen i samhället innebär att infrastruktur som ballasterade järnvägssystem står inför utmaningar på grund av begäran om ökat antal höghastighetståg och tungare godståg. Detta innebär att ballasteradejärnvägar får ökad påverkan från större dynamiska belastningar. Frågan är hur ballasteradejärnvägarna påverkas idag av dynamisk belastning och hur kommer en ökning av tågets hastighet och vikt att förändra markbeteendet inom järnvägsbanken.
En metod för att undersöka markbeteendet är via geofysiska mätningar. Accelerometrar används vanligtvis för vibrationsmätningar och genom att installera dem på tåg kan mätningar utföras för kompletta järnvägssektioner. Kunskapen om egenfrekvenser för olika spårkomponenter och jordlager är avgörande när man beaktar frekvensanalys av accelerometermätningar. Specifikt innebär detta att analysen handlar om att detektera resonans hos olika komponenter. Sålunda kan effekterna av tåginducerade vibrationer på olika jordlager detekteras liksom en jordprofil av järnvägsbanken kan skapas med hjälp av en bakåtberäkningsmodell.
Kontakt
Jonas Majala
Uppdaterad: