Virtual Reality (VR) som demonstratör och läroplattform av hållbar, modern och innovativ gruvdrift
Inom ramarna för projektet kommer vi nå ut till samtliga målgrupper genom att våra VR-miljöer finns som permanenta delar av Teknikens Hus och Tekniska Museets gruvutställningar samt i LTU:s VR-Lab. Projektet kommer även vara positivt till att presentera pågående arbete i det fall inbjudningar till konferenser och liknande event uppkommer, samt arbeta aktivt för att kunna visa upp arbetet vid en handfull extra angelägna sådana. VR-miljöerna förväntas kunna användas som ett viktigt, modernt och mycket uppskattat verktyg för att få allmänhet, då inte minst barn och ungdomar intresserade av gruvbranschen och öka såväl deras förståelse för den som deras kunskap om den.
Kunskapsspridning
Vid samtliga tidigare demonstrationstillfällen har vi sett att många av de som testar våra VR-miljöer visar intresse för att få veta mer om hur arbetet i gruvor fungerar och varför gruvor behövs. Detta gäller både allmänheten och studenter. Fasta installationer av VR-miljöerna, som till exempel vid så kallade Science Center (SC) som Teknikens Hus och Tekniska Museet, förväntas kunna fungera som ”dörröppnare” för vidare samtal med allmänhet samt barn och ungdomar. Denna typ av etableringar möjliggör stor spridning av VR-miljöerna då dessa Science Centers har många besökare. Besöken sker ofta som en del av skolverksamhet vilket möjliggör, på ett inkluderande sätt, för målgrupper som är underrepresenterade i gruvindustrin att ta del av VR-miljöerna. I ett längre perspektiv anser vi att vårt projekt kan bidra till att stärka svensk gruvindustri
Projektpartners
- LKAB
- Boliden
- Epiroc
- Teknikens Hus
- Tekniska Museet
Projektfinansiär
Arbetet utförts inom det Strategiska innovationsprogrammet Swedish Mining Innovation (SMI), en gemensam satsning av Vinnova, Formas och Energimyndigheten. Swedish Mining Innovations - Strategiskt innovationsprogram för gruv- och metallproducerande industri
Uppdaterad: