Förbättrad tillståndsbedömning genom statistisk analys
Järnväg är består av mer än räls, slipers och kontaktledning; om inte underhåll utfördes skulle snart hela järnvägen stanna av. Järnvägsunderhåll bör sättas in där underhållet gör maximal nytta.
För att maximera nyttan och minska systemets risker bör man underhålla innan saker havererar, snarare än att reparera när saker gått sönder. Förebyggande underhåll kan vara tidsbestämt eller kopplat exempelvis till en viss last som passerat en sträcka. Än bättre är att utföra underhåll baserat på det tillstånd järnvägen befinner sig i och allra bäst vore om vi kan skapa prognoser för när en egenskap kommer att vara så dålig att vi långt i förväg kan planera in underhåll. Sådant underhåll kan då sättas in utan att vi behöver ställa in tåg eller skapa förseningar.
I detta projekt studerar vi hur de mätdata som samlas in om järnvägens tillstånd kan användas för att förbättra tillståndsbedömningen genom att studera hur tillståndet förändras från mätning till mätning. Idag används endast den senaste mätningen för tillståndsbedömning och projektets bärande hypotes är att informationen i äldre mätningar kan användas mer effektivt.
Forskarna i projektet är Bjarne Bergquist och Peter Söderholm. I projektgruppen ingår förutom Luleå tekniska universitet också Trafikverket, LKAB Malmtrafik samt Infranord. Projektet startade 1 oktober 2013 och pågår till 31 december 2016. Det finansieras av Järnvägstekniskt centrum samt av Trafikverket.
Uppdaterad: