Offentlig upphandling av järnvägsunderhåll
Den svenska staten har konkurrensutsatt underhållet av Sveriges järnvägsnät och Trafikverket är idag Sveriges största offentliga upphandlare. Projektet syftar till att undersöka vilka förändringar, utmaningar och fördelar olika sätt att upphandla järnvägsunderhåll skapar.
Projektet är indelat i två faser, där första fasen baseras på arkivstudier av tidigare upphandlade och slutförda järnvägsunderhållskontrakt. En av de viktigaste kontraktsparametrarna som studeras är om kontrakten lett till tvist mellan parterna. I detta steg sammanställs också numerisk data om anläggningarna som upphandlats, exempelvis tillgänglighet, trafikintensitet, förseningsminuter på grund av underhållsåtgärder m.m. Insamlad data tolkas sedan via statistisk analys (regression) för att generera testbara hypoteser, exempelvis om val av upphandlingsstrategier tycks påverka kostnadseffektivitet, sannolikhet för konflikt, underhållets kvalitet etc.
I projektets andra fas kommer tre fallstudier att genomföras där pågående kontrakt studeras. Två av dessa ska ha upphandlats enligt Trafikverkets nya modell och ett kontrakt som upphandlats enligt en traditionell modell. De tre kontraktens centrala aktörer hos förvaltare och entreprenörer kommer att intervjuas för att förstå hur olika kontraktsformer påverkar deras arbete och utfallet av samarbetet. Den statistiska analysen fortsätter med valideringsdataset från fallstudieobjekten och kompletterar den kvalitativa undersökningsansatsen.
Projektet finansieras av Formas samt Trafikverket. Projektet startar 2016 och löper fram till och med 2018-12-31. Från ämnet kommer Bjarne Bergquist och Peter Söderholm att medverka samt en ännu ej rekryterad doktorand. I projektet arbetar också Per-Erik Eriksson vid Entreprenörskap och innovation, Luleå tekniska universitet, samt Tina Karrbom Gustavsson, Arkitektur och samhällsbyggnad, KTH.
Uppdaterad: