På väg mot uthållighet i organisatoriskt lärande och innovationer inom vården
– en djupgående longitudinell studie av ”Memeologen Improvement Approach” (MIA)
Detta projekt handlar om att bättre förstå hur kunskap och evidens blir till etablerade arbetssätt och praxis i vården, liksom hur goda arbetssätt och praxis kan bli erkänd kunskap. Fokus ligger på lärande inom organisationer och projektet följer två olika områden inom landstinget i Västerbotten.
Problemområde
Svenskt samhällsliv står inför stora förändringar som påverkar hälso- och sjukvården. De strategier och angreppssätt som utvecklas för att möta dessa utmaningar analyseras och sprids dock alltför sällan. Detta gör att den förnyelse som krävs för att skapa långsiktigt hållbara system uteblir. Gapet mellan kunskap och praxis är väl känt och kräver medvetna strategier för att överbryggas.
Syfte
Syftet med projektet är att öka förståelsen för hur ny kunskap kan införlivas i etablerade arbetssätt och vedertagen praxis, samt hur erfarenheter och väl fungerande arbetssätt kan bli till brett accepterad kunskap inom vård och omsorg.
Mål
Det övergripande målet för projektet är att klargöra tillvägagångssätt, möjligheter och hinder för hur komplexa och hierarkiska hälso- och sjukvårdsorganisationer samtidigt ska kunna uppfylla krav på såväl kvalitet, effektivitet och planerad episodisk förändring som kontextberoende problemlösning och lärande. Skapandet av ett nationellt nätverk och en forskningsplattform för organisatorisk forskning inom vård och omsorg i norra Sverige är ett delmål.
Bakgrund och innehåll
Västerbottens läns landstings (VLL) utvecklingsenhet Memeologen har utformat ett angreppssätt, kallat Memeologen Improvement Approach (MIA), för förbättringsarbete, organisatoriskt lärande och innovation. Under många år har detta framgångsrikt tillämpats inom lokala enheter i landsting och kommuner. MIA baseras på teorier kring system, kvalitetsutveckling, lärande och organisation understött av enhetens egna erfarenheter. VLL har nu beslutat att sprida MIA till alla verksamheter och organisatoriska nivåer.
Projektet omfattar flera forskningsområden och perspektiv. Datainsamling och analys genomförs på individ-, grupp- och organisationsnivå rörande bl.a. förändring av organisatoriska processer, kliniker, temaområden (t.ex. vårdrelaterade infektioner), professioner och arbetsgrupper. Viktiga nyckelpersoners utveckling följs över tid.
Förväntade resultat
Projektet förväntas ge ny kunskap kring organisationers lärande och förändring som kan användas vid spridning av andra innovationer och program inom offentlig verksamhet, nationellt och internationellt. Att forskare, Memeologer och praktiker arbetar tillsammans antas påverka och utveckla inte bara MIA utan även specialistsjukvården och Salutsatsningen, bl.a. genom att tydliggöra angreppssätt och antaganden och knyta dessa till etablerad teori.
Finansiärer
Projektet finansieras av: Vårdalstiftelsen, Vinnova, Socialdepartementet samt Sveriges Kommuner och Landsting (SKL)
Projektgrupp
Några av de medverkande:
Lars Weinehall, Umeå Universitet, projektansvarig
Monica Nyström, Karolinska Institutet, projektledare
Ulf Andersson, Västerbottens läns landsting
Kristina Edvardsson, Umeå Universitet
Rickard Garvare, Luleå tekniska universitet
Elisabet Höög, Umeå Universitet
Anneli Ivarsson, Umeå Universitet
Leif Stening, Umeå Universitet
Publikationer
Nyström, M. Garvare, R. Höög, E. & Stening, L. (2009). The challenges of developing health promotion in health care – Investigating the process of learning and change. XIth European Conference on Organizational Psychology and Human Service Work: New challenges and interventions in human services. Lisbon, October, 22-24.
Uppdaterad: