Chargedynamiken hos autogenkvarnar
Malning i autogenkvarn sker när det egna ingående flödet används som malmedia, det vill säga att malmen maler sig själv. Några fördelar med att mala på detta sätt är en hög nedmalningsgrad, en slutprodukt som är ren från yttre föroreningar (ingen påverkan av externt malmedia) och endast kostnader för slitage av infordring.
Ingående flöde till en kvarn varierar över tid och prestandan hos en autogenkvarn beror till en stor del på egenskaperna hos det ingående flödet, eftersom malmedia kommer därifrån. Hur en autogenkvarn påverkas av förändringar av ingående material, kvarnhastighet eller fyllnadsgrad kommer att undersökas som en del i detta projekt.
Syfte
Syftet med detta projekt är att med inre och eventuellt yttre sensorer följa hur chargen i en autogen- eller stenkvarn rör sig under drift. Sensorinformationen kommer att användas för att koppla dynamiken i kvarnen till ingående materials sammansättning och till kvarnens körsätt.
Målet är att med hjälp av sensorinformationen och en bättre förståelse av grundläggande samband kunna hålla en konstantare produktion från kvarnen och generera en jämnare nedmalning.
Projektet finansieras av LKAB.
Metod
För att öka förståelsen av vad som sker inne i en kvarn kommer pilotförsök att utföras vid LKAB, Malmberget. Resultaten från de försöken kommer även att användas för att validera 3D modeller utförda med DEM (discrete element method).
Resultat och slutsatser
Simuleringar av kvarnar ger en klarare bild av vad som händer inuti kvarnen. Bilden visar ett 3D segment av en simulerad pilotkvarn (1.5 m diameter och längden 0.1 m), där malmedia är färgad efter hastighet (de röda är snabbare och de blå långsammare).
Uppdaterad: