Estetisk kommunikation och demokrati
Under flera år har begrepp som musik, musikaliskt lärande, musikdidaktik, inklusion, delaktighet, kommunikation och demokrati undersökts ur fenomenologiska filosofiska perspektiv, med direkt eller indirekt koppling till praktik och styrdokument.
Hannah Arendt, Maurice Merleau-Ponty, Martin Heidegger, Michelle Dufrenne, Käthe Meyer-Drawe och Martin Langeveld är filosofer som använts för att ge begreppen mening och implicera vad musik kan vara, upplevas, läras, undervisas, förstås i relation till styrdokument, kommuniceras samt göra världen hanterbar i ett demokratiskt samhälle. Även hur musikaliskt lärande kan förstås som estetisk kommunikation har studerats och då bland annat i relation till John Deweys syn på demokrati. Öppenhet, medvetenhet, nyfikenhet, ömsesidig respekt, översättning och reflektion är begrepp som återkommer som guidning av ovanstående pedagogiska processer.
Artiklar om projektet
The music classroom – a local place and a public space Länk till annan webbplats.
Action, Criticism & Theory for Music Education
Translating the impossible: listening, learning, and art Länk till annan webbplats.
Journal of Aesthetic Education
Estetisk kommunikation för inkludering och delaktighet Länk till annan webbplats.
Inkludering: möjligheter och utmaningar
Kunskapande i dans
Philosophy Study
Den kulturelle skolesekken: estetiska upplevelser för alla? Länk till annan webbplats.
Nordisk konferanse om forskning på Den kulturelle skolesekken
National Society for the Study of Education. Yearbook
Research Commission: Proceedings of the 23rd International Seminar on Research in Music Education
Music, education and innovation: Festschrift for Sture Brändström
Pedagogical encounters in music: Thinking with Hannah Arendt Länk till annan webbplats.
European Journal of Philosophy in Arts Education
The Music Teacher in the Nexus of Art Origin Länk till annan webbplats.
Finnish Journal of Music Education
European Journal of Philosophy in Arts Education
The musical present: A polyphonic philosophical investigation Länk till annan webbplats.
Nordisk musikkpedagogisk forskning: årbok 17
Uppdaterad: