Musikdidaktik som kvalitetscase inom musiklärarutbildning i Norden
Mellan 2006 och 2013 har ett projekt med fokus på kvalitet inom musiklärarutbildningen bedrivits tillsammans med Geir Johansen, professor i musikpedagogik vid Norges Musikhøgskole.
Studien karaktäriserades av ett ”bottom-upp-perspektiv” med utgångspunkt i lärares, handledares och studenters erfarenheter av och uppfattningar om djupt kontra ytligt lärande, val av innehåll och identitetsformation. Ett flertal artiklar och konferenspresentationer, gemensamma såväl som individuella har sprungit ur projektet. Se publikationer i PURE. Den senaste publikationen som är in press visar på betydelsen av öppenhet och möjligheter till engagemang som grund för ett professionellt lärande från ett studentperspektiv.
Som en utveckling av ovan nämnda projekt springer en ny studie som har musikdidaktiklärares visioner som intresseområde. Projektet är ett samarbete mellan Finland, Norge och Sverige och involverar förutom ovanstående även Marja-Leena Juntunen från Sibeliusakademin i Helsingfors. Visionerna förhålls till hur lärarna lägger upp sin undervisning, vad de väljer som innehåll och hur de erbjuder studenterna en väg ut i det dynamiska yrkeslivet. Kursplaner så väl som traditioner i de tre länderna samt inom de olika undervisningstraditionerna knutna till klassrum och instrument, relateras. En publikation som fokuserar kursplanerna finns tillgänglig och en ytterligare med fokus på visionerna kommer att tryckas 2016 i International Journal of Music Education.
Artiklar om projektet
Professors' visions of music teacher education Länk till annan webbplats.
International Journal of Music Education
Traversing the chiasm of lived teaching and learning experience Länk till annan webbplats.
Nordisk Musikkpedagogisk Forskning
Educating music teachers in the new millennium: multiculturalism, professionalism and music teacher education in the contemporary society: a report from a research and development project
Holistic quality learning in musikdidaktik from a student perspective Länk till annan webbplats.
Educating music teachers in the new millennium: multiculturalism, professionalism and music teacher education in the contemporary society: a report from a research and developmen project
Student music teachers' learning trajectories: a relational perspective Länk till annan webbplats.
Educating Music Teachers for the New Millennium: multiculturalism, professionalism and music teacher education in the contemporary society: a report from a research and development project
Visions of Research in Music Education
International Journal of Music Education
Uppdaterad: