Kvalitet
Luleå tekniska universitet arbetar systematiskt för att säkerställa att utbildning och forskning håller hög kvalitet. Kvalitetsarbetet bygger på nationell lagstiftning, nationella och europeiska riktlinjer samt egna riktlinjer. På denna sida ges en överblick över kvalitetsarbetet.
Universitetet använder en strukturerad metod för att kontinuerligt följa upp och utveckla kvaliteten inom både utbildning och forskning. Detta arbete är förankrat i uppdraget att ge studenter en utbildning av hög kvalitet och att bidra med forskningsresultat som har stor betydelse för samhället.
Dokumentet Kvalitetssystem för utbildning och forskning ger en översikt över universitetets kvalitetssystem. Inom kvalitetssystemet utförs systematiskt och strukturerat arbete på alla nivåer i organisationen som syftar till att säkerställa att universitetets utbildning och forskning håller hög kvalitet.
Kvalitetspolicy
Kvalitetspolicyn beskriver utgångspunkterna för Luleå tekniska universitets kvalitetsarbete, vilket syftar till att säkerställa utbildning och forskning av hög kvalitet. Kvalitetsarbetet ska stärka universitetets position som ett utmaningsdrivet lärosäte, erkänt för sina bidrag till ett hållbart samhälle. Universitets vision och strategiska plan ger övergripande vägledning för allt kvalitetsarbete vid universitetet.
Kvalitetsarbete inom utbildning
Universitetet strävar efter att ge utbildning av hög kvalitet genom ett systematiskt kvalitetsarbete. Genom kursutvärderingar, programutvärderingar och studentinflytande identifieras områden för förbättring. Studenternas engagemang är en viktig del av kvalitetsarbetet. De bidrar med återkoppling genom kursvärderingar, deltar i programråd och har plats i beredande och beslutande organ. Detta ger värdefull insikt i hur utbildningsverksamheten kan utvecklas för att möta samhällets behov och arbetsmarknadens krav.
Kvalitetsarbete inom forskning
Kvaliteten i forskning säkerställs genom kollegial granskning (peer review), återkommande utvärderingar och utvecklingsarbete. Forskningen granskas både internt och externt för att säkerställa att den håller hög standard och bedrivs i enlighet med god forskningssed. Stor vikt läggs vid att skapa starka forskningsmiljöer som samverkar.
Kontinuerlig uppföljning
Kontinuerlig uppföljning är en viktig del i kvalitetsarbetet. All personal vid universitetet har en viktig roll i att identifiera och genomföra förbättringar inom utbildning, forskning och administration.
Extern granskning
Universitetets utbildning, forskning och kvalitetssystem granskas återkommande genom nationella utvärderingar och tillsynsprocesser. Universitetskanslersämbetet (UKÄ) har det övergripande ansvaret för att granska högskolor och universitet i Sverige, vilket innefattar utbildning, kvalitetssäkring och tematiska utvärderingar. UKÄ:s utvärderingar och tillsyn syftar till att säkerställa att universitetets utbildning och forskning håller en hög standard och följer gällande regelverk.
Styrande dokument och lagstiftning
Styrande dokument och lagstiftning styr hur utbildning och forskning ska planeras, genomföras och utvärderas. För kvalitetsarbetet är särskilt Högskolelagen och Högskoleförordningen centrala.
- Högskolelag (1992:1434)
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Högskoleförordning (1993:100)
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Universitetets styrande dokument
Rektors kvalitetsråd
Rektors kvalitetsråd har en rådgivande roll till rektorsfunktionen i frågor som rör universitetets kvalitetssystem. Rådet ansvarar bland annat för uppföljning av kvalitetssystemet genom en årlig kvalitetsrapport där systemets funktion beskrivs och förbättringsområden identifieras. Rådet bidrar till att skapa en lärosätesövergripande förståelse för kvalitetsfrågor och föreslår åtgärder för att vidareutveckla kvalitetsarbetet inom universitetet.
Uppdaterad:
Sidansvarig: Kommunikation och varumärke