Kvalitet
Kvalitetsarbetet berör alla på universitetet. Medarbetare och studenter medverkar till att säkra och utveckla kvaliteten i sin del av verksamheten, oavsett var man arbetar. Kvalitetsarbetet ska identifiera och åtgärda brister, sprida goda exempel och stimulera till förbättringar och nytänkande.
Kvalitetsarbetet
Kvalitetsarbetet ska göras systematiskt och inkludera alla delar av verksamheten, såväl kärnverksamheten utbildning och forskning som de övergripande styrnings- och ledningsprocesserna och verksamhetsstödjande processer.
Riktningen och förutsättningarna för kvalitetsarbetet framgår av LTU:s kvalitetspolicy och i beskrivningen av universitetets kvalitetsledningssystem. Grundläggande för kvalitet i verksamheten är att vi uppfyller de krav som ställs på universitetet enligt lagar och förordningar samt europeiska standarder för kvalitetssäkring, ESG (Standards and Guidelines for Qualite Assurance in the European Higher Education Area)
En säkerställd kvalitet är också en förutsättning för universitetet att nå målen enligt Vision 2030.
I centrum för att säkra ett systematiskt kvalitetsarbete finns kvalitetscykeln. De olika delarna – planera, genomföra, följa upp och förbättra – är själva grunden för arbetet med ständiga förbättringar.
Det systematiska kvalitetsarbetet innebär att:
- Identifiera styrkor och säkerställa att de bevaras och utvecklas
- Identifiera utvecklingsområden, följa upp och åtgärda dessa.
Kvalitetsarbete inom utbildning och forskning
En viktig aktivitet för att säkra kvaliteten inom utbildning och forskning är universitetets utvärdering av utbildningar på alla nivåer och av forskningsämnen. Ansvaret för att driva och samordna processerna ligger hos fakultetsnämnderna, medan ansvaret för att genomföra kvalitetsförbättrande åtgärder ligger på institutionerna.
Kvalitetsarbetet inom utbildning omfattar all utbildning som bedrivs vid universitetet, det vill säga utbildning på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå samt uppdragsutbildning. Syftet med kvalitetsarbetet inom utbildning är att systematiskt arbeta med ständiga förbättringar samt säkra att utbildningarnas utformning, genomförande och resultat uppfyller såväl nationella som lokala krav. Kvalitetsarbetet syftar också till att säkerställa att universitetet möter upp studenters, doktoranders och andra intressenters krav och behov.
Kvalitetsarbete inom forskning omfattar all forskning som bedrivs vid universitetet. Kvalitetsarbetet inom forskning ska främja en hög kvalitet i forskningen och säkerställa tydliga och starka kopplingar mellan universitetets forskning och utbildningar. Kvalitetsarbete inom forskning och kvalitetsarbete inom utbildning är kopplade till varandra. Arbetet stöds av en rad olika aktiviteter vilka har till syfte att bidra till kvalitetssäkring och utveckling.
Läs mer i riktlinjerna nedan:
- Utvärdering och utveckling av utbildningar på grundnivå och avancerad nivå Öppnas i nytt fönster.
- Utvärdering och utveckling av forskarutbildning Öppnas i nytt fönster.
- Forskningsämnen Öppnas i nytt fönster.
Kvalitetsarbete inom övergripande styrnings- och ledningsprocesser
Universitetets vision och strategi tillsammans med verksamhetsplaneringen är de viktigaste processerna för styrning och ledning. Vision och strategi tydliggör de vägval som görs för att styra verksamheten i önskad riktning inför kommande planeringsperiod. Av verksamhetsplanerna framgår bland annat aktiviteter som respektive verksamhetsdel ska genomföra som ett led i att nå målen i visionen. De innehåller också väsentliga åtgärder för kvalitetsutveckling, t ex med anledning av fakultetsnämndernas utvärderingar.
För att säkerställa att planerna verkställs och utvecklingen går i önskad riktning, genomförs verksamhetsuppföljningar två gånger per år och vid årets slut sammanfattas hela verksamheten med resultat i årsredovisningen.
Kvaliteten i själva processerna för visionsarbetet och verksamhetsplaneringen ses också över och utvecklas kontinuerligt.
Kvalitetsarbete inom verksamhetsstödjande processer
En stor del av verksamhetsstödets arbete sker inom processer, utvecklade med utgångspunkt från ett processorienterat arbetssätt där ständiga förbättringar står i centrum. Även här, som i övrigt kvalitetsarbete, står kvalitetscykeln i centrum.
Rektors kvalitetsrapport
Som ett led i universitetets kvalitetssäkringsarbete upprättas en årlig rapport, Rektors kvalitetsrapport.
Rektors kvalitetsrapport är en årlig sammanfattande analys av vårt arbete för att säkerställa hög kvalitet inom utbildning och forskning. Rapporten är resultatet av ett samarbete mellan institutioner, nämnder, verksamhetsstöd, studentkårer och kvalitetsexperter. Den är ett viktigt verktyg för att stödja vårt kvalitetsarbete och verksamhetsplanering.
Kvalitetsledningssystem
Universitetet bedriver ett kontinuerligt och systematiskt arbete för att säkra och utveckla kvalitet i alla delar av verksamheten. Kvalitetsledningssystemet beskriver hur universitetet på ett systematiskt sätt ska arbeta med kvalitet och omfattar processer och aktiviteter för planera, genomföra, följa upp och förbättra arbetet i olika delar av verksamheten.
Kvalitetspolicy
Universitetets kvalitetsarbetet ska säkra, utveckla och förbättra verksamheten såväl operativt som strategiskt. Det är ett systematiskt arbete som utgår ifrån universitetets kvalitetsledningssystem.
Alla involverade i universitetets verksamhet, på alla nivåer, är ansvariga för verksamhetens kvalitet och medverkar till den kvalitetskultur som utgör en förutsättning för att nå universitetets mål.
Bärande principer i Luleå tekniska universitets kvalitetsarbete är att:
- regler, policys och riktlinjer är väl dokumenterade, lättillgängliga och kommunicerade till interna och externa intressenter,
- kvalitetsdrivande processer för planering, genomförande, uppföljning och förbättring är ändamålsenliga och lättförståeliga,
- medarbetare, doktorander och studenter har goda förutsättningar och uppmuntras till att medverka i det ständiga förbättringsarbetet,
- det finns en nära koppling mellan utbildning och forskning,
- jämställdhet beaktas i all verksamhet och i alla samarbeten som universitetet bedriver,
- hållbarhet och samhällsnytta är en naturlig del av utvecklingsarbetet,
- samverkan med arbetslivet är väl fungerande och bidrar till att utveckla utbildningarna och studenternas och doktorandernas beredskap i att möta förändringar i arbetslivet.
Rektors kvalitetsråd
Rektors kvalitetsråd är en av rektor inrättad gruppering med uppgift att samordna, följa upp och utveckla kvalitetsledningssystemet vid lärosätet. RKR analyserar övergripande förutsättningar vid lärosätet som bidrar till att säkra och utveckla kvaliteten i lärosätets verksamhet och är rådgivande till rektor i frågor som rör universitetsövergripande kvalitetsarbete.
Extern granskning av kvalitet
Vid externa granskningar av Universitetskanslersämbetet (UKÄ) stärker kvalitetsfunktionen genom strategiskt och rådgivande arbete institutionernas förmåga att leverera utvärderingar av efterfrågad kvalitet. Kvalitetsfunktionen bereder även beslutsärenden mot UKÄ. Ett viktigt syfte med granskningarna är att bidra till lärosätenas eget kvalitetsutvecklingsarbete. Ansvar för kvalitetsarbetet ligger i alla delar hos den berörda verksamheten.
Universitetets kvalitetsarbete får positivt omdöme av UKÄ
Luleå tekniska universitets kvalitetsarbete får positivt omdöme av Universitetskanslersämbetet (UKÄ). Det samlade omdömet är godkänt med förbehåll. Det betyder att UKÄ bedömer att universitetets kvalitetsarbete i huvudsak är väl beskrivet, väl argumenterat för och väl fungerande i praktiken.
Beskrivning av intern process för hantering av externt initierade utvärderingar
Processen för hantering av externt initierade utvärderingar är huvudsakligen indelad i tre delar; skriv-, förbättrings- samt besluts-process som beskrivs nedan. Det börjar med att utvärderaren, oftast UKÄ, kallar till ett uppstartsmöte och avslutas i samband med att vi lämnar in de begärda underlagen till utvärderaren.
Kontakt
Clas Kröger
- Handläggare
- 0920-491328
- clas.kroger@ltu.se
- Clas Kröger
Uppdaterad:
Sidansvarig: Clas Kröger