%20Phillip-Tretten.jpg)
Phillip Tretten
Biträdande professor, Excellent lärare
Forskningsämne: Arbetsvetenskap
Avdelning: Människa och teknik
Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle
-
Luleå, A131
Utbildning
- Teknologie Doktorsexamen inom industriell design (2011), Luleå tekniska universitet (Fokus på körprestanda i förhållande till kognitiv belastning)
- Teknologie Licentiatexamen inom industriell design (2008), Luleå tekniska universitet (Fokus på informationens placering och användbarhet i förhållande till platser i fordonet)
- Master i psykologi (2005), Luleå tekniska universitet (Fokus på mänskliga faktorer)
- Bachelor i psykologi (1992), Palm Beach Atlantic University
Forskning
Min forskning bygger på det uttryckta behovet av en bättre förståelse för underhållsrisker med hjälp av underhållssystemen, t.ex. Human Machine Interaction (HMI) för systemen. Mer specifikt har jag fokuserat på utvecklingen av riktlinjer för underhållssystem för att hjälpa operatörer och underhållspersonal i deras beslut. För det första genom riskanalys och för det andra att rekommendera och testa utvecklingsmöjligheter. Det övergripande målet har varit att hjälpa underhållstekniker med lättanvända gränssnitt som stöder deras kunskap och behov av rätt information, i rätt sammanhang, vid rätt tidpunkt. Detta arbete har fokuserat på att få tyst kunskap från användarna av systemet, det vill säga lära av dem vad de redan vet om, och kan kommunicera det tydligt.
Mer specifikt hur tyst kunskap, från underhållstekniker, kan läras och tillämpas i intelligenta system. I autonomt underhåll måste tekniska system och fysiska underhållsåtgärder harmoniseras så att de kompletterar varandra. Så att både tydlig och implicit kunskap kan läras in för nästa generations lösningar. Jag har identifierat två stora möjligheter där mänsklig intuitiv kognition kan samarbeta med intelligenta system för underhållslösningar; genom implicita mättekniker för situationskännedom, med hjälp av kognitiv uppgift, och integrering av samarbetsbegrepp i utformningen av automatiserade system.
Undervisning och handledning
Undervisar och handleder på kandidat-, magister- och doktorandnivå. Undervisningen omfattar mänskliga faktorer, Design, underhållsteknik och underhållsstrategi. Är också aktiv inom externa utbildningsuppdrag.
Kurser
- Mänskliga faktorer i underhåll (D7013B)
Länk till annan webbplats.
- Mänskliga faktorer för säkerhet på arbetsplatsen (D0019B)
Länk till annan webbplats.
- Senior Design Project in Maintenance Engineering (D0017B)
Länk till annan webbplats.
- Designvetenskap (D7018A)
Länk till annan webbplats.
- Examensarbete Industrial Design (D7014A)
Länk till annan webbplats.
- BSc-avhandling Maintenance Engineering (X0009B)
Länk till annan webbplats.
- Examensarbete Maintenance Engineering (X7013B)
Länk till annan webbplats.
Doktorander
- Angelo Compierchio
Öppnas i nytt fönster.- Situational Awareness simulation for supporting inflight
security - Parul Khanna
Öppnas i nytt fönster. - Maintenance and Industrial AI - Trends and Challenges
- Ville Rauhala - Reducing failure and downtime caused by maintenance actions
- Niklas Olsson
Öppnas i nytt fönster. (2024) -
Mastering Skills in an Unpredictable World: Simulator Training for Train DriversLänk till annan webbplats.
- Prasanna Illakoon (2020) - Soft Issues of Industry 4.0: A study on human-machine interactions
Länk till annan webbplats.
- Ravdeep Kour
Öppnas i nytt fönster. (2020) - Cybersecurity in Railway: A Framework for Improvement of Digital Asset Security
Länk till annan webbplats.
- Esi Saari (2019) - KPI framework for maintenance management through eMaintenance: Development, implementation, assessment, and optimization
Länk till annan webbplats.
- Liangwei Zhang (2016) - Big Data Analytics for Fault Detection and its Application in Maintenance
Länk till annan webbplats.
- Mustafa Aljumaili (2016) - Data Quality Assessment: Applied in Maintenance
Länk till annan webbplats.
- Yamur Aldouri (2016) - Information assurance for maintenance of railway track
Länk till annan webbplats.
Forskningsprojekt (ett urval)
Vinnova
Attrak - A roadmap for attractive, inclusive and safe mine work
OPTIVE - Optimized System Integration for Safe Interaction in Vehicles Länk till annan webbplats.
Horison 2020 - EU
RemaNet - Remanufacturing Network
NexGen SIMS - Next Generation carbon neutral pilots for smart intelligent mining systems Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
MORIA: MonItoRing av komplexa tekniska system i stor skala Länk till annan webbplats.
Interreg EU-projekt
Arctic Railway Infrastructure in Kolarctic Länk till annan webbplats.
Trafikverket
Ett nytt beslutsstödsystem för intelligent underhåll Länk till annan webbplats.
ePilot - Utveckling av e-Underhållsinfrastruktur